سال زراعی در چهارمحال و بختیاری با کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها به پایان رسید

معصومه نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش‌های سال زراعی که پشت سر گذاشتیم در مقایسه با میانگین بلندمدت با کسری ۱۶ درصدی معادل ۱۰۷ میلیمتر کاهش همراه شده است.

وی ادامه داد: همچنین بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته آن ۱۲ درصد کمبود را نشان می‌دهد و بر همین اساس چهارمحال و بختیاری دومین استان کم‌بارش‌ کشور پس از گیلان گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سال‌های متوالی خشکسالی در این استان در حال تکرار است تصریح کرد: نقشه‌های موجود گویای آن است که سال زراعی جدید نیز با خشکسالی آغاز می‌شود و بارش‌های موثر پاییز کمتر از نرمال و دیرتر از موعد شکل می‌گیرد.

نوروزی به تغییرات دمایی استان در سال زراعی گذشته نیز اشاره کرد و گفت: دمای میانگین استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱.۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شد.

وی وقوع خشکسالی در استان را ناشی از تغییرات اقلیمی اعلام کرد و افزود: در چنین شرایطی مدیریت منابع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سالها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است.

این استان سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و هرگونه تغییرات اقلیمی در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *