هدر رفت آب در خراسان‌شمالی ۱۴ درصد است

رضا عطایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد که به معنای آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که برای آن پولی پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: آب بدون درآمد در جامعه به عنوان هدر رفت آب شرب یاد می‌شود و شامل سه بخش هدررفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز است.

به گفته عطایی؛ میزان آب بدون درآمد خراسان شمالی ۲۹.۸ درصد است که از این میزان ۱۴ درصد هدر رفت واقعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، فرسودگی شبکه ها، کنتورهای خراب، انشعابات فرسوده و غیرمجاز را از عوامل هدر رفت آب عنوان کرد.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در مدیریت مصرف آب، گفت: با توجه به خشکسالی ها و مشکلات موجود برای تامین آب شرب، اهمیت فعالیت های رسانه ای را برای آموزش مردم به صرفه جویی در مصرف آب دوچندان شده است.

عطایی افزود: برخی از مشکلات در حوزه آب و فاضلاب ناشی از مسایل فرهنگی در زمینه نحوه مصرف منابع آبی است که رسانه‌ها با آگاه‌سازی می‌توانند به حل این مشکلات کمک کنند.

وی با تاکید بر پرهیز مشترکان روستایی از مصارف غیر شرب، تصریح کرد: اگر اینگونه مصارف حذف شود یا به حداقل برسد، اهالی بسیاری از مناطق مشکلی در تامین آب شرب نخواهند داشت.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره مند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *