برای صرفه‌جویی در منابع، خطوط ریلی گسترش می‌یابد/ بهره‌برداری از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال تا ۱۴۰۰

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹۰ درصد از تردد‌های کشوری در جاده‌ها انجام می‌شود و اگر بخواهیم در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم باید به سمت توسعه ریل برویم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت آزادراه همت به کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: ۹۰ درصد از تردد‌ها در کشور در جاده‌ها انجام می‌شود و اگر بخواهیم حمل‌ونقل را به صورت سبز کنیم و یا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم باید آن را به سمت ریلی شدن هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه بخش مهمی از آزادراه‌های اولویت دار کشور در استان تهران و البرز قرار دارد، افزود: این آزادراه‌ها عبارت است از کنارگذر جنوبی تهران- البرز، قطعه یک آزادراه تهران- شمال و انتهای آزادراه همت- کرج است که ۲ پروژه از این ۳ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی درباره کنارگذر جنوبی تهران گفت: طول این پروژه ۱۵۸ کیلومتر است که از آبیک شروع می‌شود و از مسیر فعلی اتوبان کرج-قزوین جدا می‌شود و بعد از قطع آزادرا‌ه‌های تهران-ساوه و تهران-قم به چرمشهر متصل و از آنجا به آزادراه حرم تا حرم ختم می‌شود.

خادمی درباره آزادراه همت-کرج هم گفت: این آزادراه ۶ خطه از ابتدای اتوبان همت آغاز شده و به ابتدای جاده چالوس و میدان امیرکبیر کرج ختم می‌شود که طول این پروژه ۱۴.۵ کیلومتر است و با افتتاح آن ۵ کیلومتر به طول آزادراهی کشور اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم چرا که پیشرفت آن به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: از ابتدا تاکید ما این بوده است که این پروژه را بعد از افتتاح قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسانیم چرا که با افتتاح قطعه یک حدود ۸۵ درصد از بار ترافیکی مسیر شمال کشور به این آزادراه هدایت می‌شود و با افتتاح آزادراه همت-کرج هم مسافران کرج می‌توانند با بار ترافیکی کمتری از این مسیر عبور کنند.

خادمی اظهار کرد: در ادامه آزادراه همت-کرج هم کنارگذر شهر کرج توسط شهرداری در حال ساخت است که آن‌ها هم اعلام کردند تا سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد و ما تا پایان سال ۹۹ بخش عمده‌ای از بار ترافیکی نوروز سال ۱۴۰۰ را کاهش خواهیم داد.

او درباره قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال هم گفت: این آزادراه از انتهای اتوبان آزادگان آغاز می‌شود و مسیر‌های کن و سولقان را طی می‌کند و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه به شهرستانک رسیده و از آنجا مسافران وارد جاده چالوس می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور درباره قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هم گفت: طبق برنامه‎ریزی‌هایی که صورت گرفته است با تأمین مالی ۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم ۱ لاین از منطقه ۲ این آزادراه را تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسانیم که از این میزان اعتبار ۱ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ۱ هزار میلیارد تومان هم توسط بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار خواهد شد.

خادمی تأکید کرد: قطعه یک تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌اکنون در حال تمیزکاری و خارج کردن تجهیزات از آن قطعه هستیم و بلافاصله بعد از اتمام قطعه یک تمامی مهندسان و پیمانکاران ایرانی به قطعه ۲ هدایت خواهند شد و تمامی پروژه‌های آزادر‌اهی با همت و توان مهندسان ایرانی ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *