مازندران در تسخیر ریزگردهای قره‌قومی

به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح دیروز –هشتم خرداد- شهروندان ساکن شرق استان و بخشی از مناطق مرکزی مازندران با آسمانی غبارآلود مواجه شدند. اما خبری از مه صبحگاهی نیست؛ ریزگردها هستند که باز هم به مازندران رسیدند تا زنگ خطر برای خوش‌ آب‌وهواترین نقطه کشور و نوار سبز شمالی به صدا در بیاید.

مازندران که طی سال‌های اخیر آلودگی هوا را نیز به دلیل فعالیت واحدهای آلاینده تجربه کرده و بدون این‌که آمارهای رسمی این آلودگی اعلام شود با چنین معضلی دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون مدتی است به جمع استان‌های دچار چالش ریزگردها اضافه شده است.

طی چند وقت اخیر در گمانه‌زنی‌های عمومی پیرامون منبع این ریزگردها هم از میانکاله به عنوان کانون این ریزگردها یاد شده و هم از برخی مناطق خشک داخلی. اما مهم‌ترین نام در این بین به کشور ترکمنستان ارتباط دارد؛ صحرای قره‌قوم. یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان که ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در بر می‌گیرد و به قزاقستان هم می‌رسد. صحرایی خشک و کم‌باران که گفته می‌شود در برخی مناطق آن ممکن است هر چند سال یک بار اندکی باران مشاهده شود.

مازندران در تسخیر ریزگردهای قره‌قومی

خاکِ ترکمنستان در آسمان مازندران

حالا جریان بادهای شرقی شن‌های قره‌قوم را از مرزهای این بیابان بزرگ خارج می‌کنند و به آسمان سرزمین جنگل‌های هیرکانی می‌رسانند. این ادعا را مسئولان مرتبط در مازندران نیز تایید می‌کنند

مدیرکل محیط زیست مازندران از ورود ریزگردها یا گرد و غبار از صحرای قره قوم ترکمنستان به استان خبرداد.

عطاءالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: صبح روز سه شنبه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در ایستگاه‌های محیط زیست شهرهای نکا، آمل و چالوس داده‌های مربوط به ذرات معلق هوا را بیش از حد استاندارد نشان داده است.

وی افزود: این شاخص‌ها مربوط به ذرات معلق ریزگردها یا همان پدیده گرد وغبار است و از شاخص استاندارد درهرسه ایستگاه یاد شده بالاتر بوده است که این نشان دهنده آن است که هوای مازندران میزبان پدیده گرد و غبار یا ریزگردها شده است.

کاویان با اشاره به اینکه دراین باره با دانشگاه علوم پزشکی و هواشناسی مکاتبه شده است، گفت: همکاران هواشناسی به صورت شفاهی گزارش دادند که بررسی داده‌های نشان می‌دهد که ریزگردها از سمت صحرای قره قوم در کشور ترکمنستان بلند شده و در جهت غرب در حرکت است و از روی دریای خزر عبور کرده و به مازندران رسیده است.

مازندران در تسخیر ریزگردهای قره‌قومی

او افزود: این وضعیت پدیده ریزگردها درنهایت تا تا دیروز غروب به علت ورود جریان‌های دیگر هوا به استان به تدریج از بین رفته است.

مشاهدات و داده‌های علمی موجود نشان می‌دهند که ریزگردها قرار است باز هم مهمان مازندران باشند و دست‌کم نیمی از مازندرانی‌ها از این به بعد ریزگردها را در آسمان محل سکونت‌شان خواهند دید تا آسمان بخشی از مناطق این استان که چند سال است در نیمه دوم سال دچار آلودگی‌های ناشی از آلاینده‌ها می‌شود، در نیمه نخست سال هم شاهد آلودگی باشند.

در چنین شرایطی طبیعتا اهمیت توسعه ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی در مازندران بیشتر از گذشته احساس می‌شود. ضرورتی انکارناپذیر که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفت، اما با وجود اقدامات انجام شده با توجه به چالش های جدید (نفوذ ریزگردها) کافی نیست.

حتی سال ۱۳۹۷ در کارگروه کاهش آلودگی هوای مازندران ایجاد ۶ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا تصویب شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار به این موضوع تا کنون اجرایی نشد. البته بنا به اظهارات مسئولان حفاظت محیط زیست مازندران اقداماتی در این زمینه انجام شده تا بخشی از این مصوبه روی زمین مانده سال گذشته محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *