دلایل احتمالی شکست‌ خط‌ لوله بروجن در بامداد امروز

به گزارش خبرآنلاین، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده شهرستان بروجن و آتش‌سوزی ناشی از آن، گفت: یکی از دلایل وقوع این سانحه می‌تواند ناشی از حرکات زمین باشد؛ چرا که طبق داده‌های مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک در محدوده محل سانحه لوله گاز اصلی ۶۵ لرزه‌خیزی بالایی دارد، به گونه‌ای که در مدت ۱۸ سال در گستره‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف، حدود ۶۲۱ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده شهرستان بروجن و آتش‌سوزی ناشی از آن در بامداد امروز چهارشنبه، ۲۵ بهمن، گفت: بر اساس اخبار رسانه‌ها در حوالی ساعت یک بامداد امروز چهارشنبه گسیختگی لوله اصلی گاز در محدوده گردنه حلوائی در مسیر بین بروجن – لردگان موجب خروج ناگهانی گاز، انفجار و آتش‌سوزی آن شد که از فواصل دور قابل رؤیت بوده و موجب وحشت ساکنین اطراف شده است.

وی موقعیت این سانحه را در مسیر بروجن به لردگان و نرسیده به سه راهی بلداجی دانست و افزود: سه راهی بلداجی در ۱۲ کیلومتری خروجی شهر بروجن (میدان جهاد) به سمت جنوب غرب به سمت لردگان بوده است، دلایل احتمالی گسیختگی لوله گاز و آتش‌سوزی ناشی از آن می‌تواند ناشی از طبیعی بودن حادثه باشد و البته نیاز به مشاهدات میدانی است. از جمله این دلایل طبیعی می‌توان به «حرکات دامنه‌ای» با توجه به شیب تند مسیر در نزدیکی گردنه حلوائی (شیب تا ۱۰درصد) اشاره کرد که می‌تواند حرکات دامنه‌ای در این ناحیه باشد که با بارندگی‌های اخیر و وقوع زمین لغزش و نیز رخداد سنگ افت‌ها احتمالا می‌تواند از دلایل گسیختگی لوله اصلی گاز باشد.

بیت‌اللهی، جنبائی گسل اصلی جوان زاگرس را از دیگر دلایل طبیعی احتمالی این سانحه دانست و یادآور شد: گسل اصلی و رورانده زاگرس یکی از طویل‌ترین و جنباترین گسل‌های ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس و محدوده سرزمینی کشور ایران است. برهم نهی محدوده سانحه به موقعیت عبوری گسل اصلی جوان زاگرس در شکل زیر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد محدوده حادثه واقع در گردنه حلوائی در بخش فرادیواره‌ای این گسل قرار گرفته و این احتمال تقویت می‌شود که جنبائی و بالاآمدگی تدریجی این گسل نیز یکی از دلایل بروز تنش در لوله گاز اصلی و وقوع حادثه آتش‌سوزی شود.

دلایل احتمالی شکست‌ خط‌ لوله بروجن در بامداد امروز

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رخداد زلزله‌ها در محدوده این خط لوله گاز را از دیگر دلایل طبیعی احتمال وقوع گسیختگی خط لوله نام برد و یادآور شد: بررسی داده‌های مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد در محدوده محل سانحه لوله گاز اصلی ۶۵، لرزه‌خیزی بالایی دارد؛ به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در مدت زمان ۱۸ سال در گستره‌ای به شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف، حدود ۶۲۱ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.

دلایل احتمالی شکست‌ خط‌ لوله بروجن در بامداد امروز

لرزه‌خیزی ۱۸ ساله اخیر محدوده اطراف محل تقریبی سانحه گسیختگی لوله گاز و آتش‌سوزی ناشی از آن

وی تاکید کرد: بررسی رخدادهای لرزه‌ای سه روز اخیر نشان می‌دهد که تنها در روز ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در شمال غربی بلداجی زلزله با بزرگای ۲.۸ و به فاصله ۱۶ کیلومتری محل سانحه لوله گاز رخ داده که این حادثه با توجه به بزرگای آن نمی‌تواند تاثیری در گسیختگی لوله گاز داشته باشد.

بیت‌اللهی اظهار کرد: با بررسی فرسودگی لوله اصلی گاز ۶۵ و اتصالات آن و بررسی سایر عوامل غیر طبیعی دیگر، در صورت احتمال تاثیر عوامل طبیعی پیشنهاد می‌شود دو مورد اولویت‌دار «ناپایداری دامنه» (وقوع زمین‌لغزش، سنگ افت) و «جنبائی گسله اصلی جوان زاگرس» به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

۴۷۲۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *