بمب های ساعتی در تهران؛ سوختن بیمارستان‌ها در آتش بی‌توجهی به اخطارها

گروه شهری خبرگزاری فارس، «بیشتر بیمارستان‌های شهر تهران مانند متروپل هستند و باید درشان بسته شود.» اینها را رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران علی نصیری می‌گوید.

بخشی از بیمارستان های پایتخت فرسوده و ناایمن هستند؛ بارها مسوولان  آتش نشانی شهر تهران در این باره اخطار داده اند اما توجهی نشده است.

درست ۵ روز بعد از سالگرد حادثه پلاسکو که به دلیل ناایمنی در آتش سوخت و ۱۶ آتش نشانان هم جان خود را از دست دادند،  بیمارستان گاندی که ۵ بار اخطار ناایمنی گرفته بود؛ دچار آتش سوزی شدید شد.

به گفته مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران  خسروانی، «فقط ۴۰ بیمارستان در منطقه مانند دی، امام خمینی(ره) و شریعتی اخطار ناایمنی دریافت کرده اند.»

 ساختمان های ناایمن فراتر از بیمارستان‌ها هستند، بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران (تجاری، اداری، مسکونی، درمانی و …) شناسایی شده و اخطارهای لازم به آنها داده شده است. همچنین هزار ساختمان ناایمنِ دارای بیش از ١٢ طبقه در تهران شناسایی شده‌ که  هر کدام از آنها مستعد آتش‌سوزی‌ هستند و می توانند به یک پلاسکو تبدیل شوند.

ساختمان های ناایمن فقط مخصوص ایران نیست. به عنوان مثال صدها هزار نفر در لندن در برج های ناایمن زندگی می کنند و این کشورها هم به دنبال راه کار برای رفع  مشکل هستند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهر تهران کامران عبدولی می‌گوید که «برای ایمن سازی بیمارستان‌ها نمی‌توانیم آن‌ها را تعطیل کنیم؛» مردم به خدمات درمانی احتیاج دارند و باید فاز به فاز حرکت کرد اما در مقابل عضو شورای شهر تهران احمد صادقی  معتقد است که « قانون گذار و دستگاه‌های امنیتی بدون هیچ مسامحه‌ای ورود کنند و مراکز درمانی ناایمن را پلمب کنند.»

مقررات ملی ساختمان در سال ۹۲ تصویب شد. در این قانون شرایط و نحوه نگهداشت ساختمان ها بعد از بهره برداری مشخص شده است اما به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشور حمزه شکیب این قانون تاکنون اجرایی نشده و« تنها راه کار برای ایمن سازی ساختمان های پرخطر اجرای مقررات ملی ساختمان است.» البته خلا های قانونی هم باید برطرف شود به عنوان مثال نیروهای آتش نشانی در ایران فقط می توانند از ساختمان های پرخطر بازدید کرده و اخطار دهند؛ این درحالی است که در  ژاپن ماموران آتش نشانی می توانند ساختمان های ناایمن را پلمب کنند.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *