مدیریت آتش بحران و درس‌هایی که باید آموخت

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ آب بر آتش دلهره ها و اضطراب ها، آبی بر زبانه های آتشی که ۴۸ ساعت شعله کشید و مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند این کانون تجار، سرمایه گذاران، تولیدکنندگان  را خاکستر کرد.

آرامشی به خنکای آب بر قلب زبانه های گسترده آتشی که تکه ای قلب مرکز تجاری و تولیدی خراسان جنوبی جنوبی را به با خاک یکسان کرد.  

شلعه هایی که زبانه کشید تا ناکجای آسمان بیکران شمال مرکز خراسان جنوبی و سه روز این تمیز ترین شهر ایران را به آلودترین مبدل کرد.

رنگ سیاهی که دود شدن سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذار را به دنبال داشت.

با همه تب و تاب ها، اضطراب ها پس از خودسوزی مخازن این پالایشگاه بالاخره با مواد سرد خاموش کننده آتش امروز در عملیات موفقیت آفرین هرم آن فروکش کرد همه خراسان جنوبی و متولیان امر نفسی تازه کرد و آه از نهاد برآوردند که خدایا شکرت.

کمک گرفتن از مرکز

همه آن چه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و همه همه به میدان مقابله با مهار آتش این مینی پالایشگاه آمدند اما چون امکانات و تجهیزات، زیرساخت در خراسان جنوبی کافی و وافی نبود مجبورند از مرکز کمک بگیرند تا آتشی که برجان این مینی پالایشگاه افتاده بود ساعت به ساعت هم سرکش تر می شد را فرونشانند. 

حضور وزیر کشور امدادگران، آتش نشانان و …. را به وجود آورد به طوری که شب گذشته با حضور وحیدی عملیات اطفای حریق را استارت زدند و آتش را خاموش کردند اما چون حرارت زیاد بود دوباره باز آتش بر جان این مینی پالایشگاه افتاد تا جانش را با سوزاندن همه مخازن بستاند و باز امروز دوباره همه به میدان آمدند عملیات اطفای حریقی دیگر را به سرانجام رساندند تا این که بالاخره بعد از ۲۴ ساعت آتش فروکش کرد کمی نفس ها حبس در سینه ها بالا آمد.

اما همه هنوز در آماده باشند شاید باز دوباره به واسطه حرارت بالا این مینی پالایشگاه آتش بگیرد و باز قصه از نو آغاز شود.

مدیریت کردن آتش بحران

دست مریزاد به همه آن هایی که مدیریت کردند این آتش بحران را اما یادمان باشد که باید از دل این حادثه ها و بحران درس ها گرفت و به مرکز نشینان و متولیان امر گوشزد کرد مهار آتشی این چنین گسترده نیاز به امکانات و تجهیزاتیکافی و وافی دارد که در این نقطه دور از مرکز و کمتر توسعه یافته کمتر یافت می شود.

بعلاوه اتفاقات این چنینی به طور حتم فرار سرمایه گذاران را هم در خراسان جنوبی تشنه سرمایه گذار بیش از پیش خواهند نمود چرا که پیش از این هم به واسطه این که این نقطه از کشور نه تنها از زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار (ریلی، هوایی و جاده ای) برخودار نیست بلکه اجرای مر قانون بدون کمی انعطاف در خراسان جنوبی سبب شده تا فرش سرمایه گذاری استان کمتر پا بخورد.

از همه مهم ترین که مردم همه در انتظار اعلام علت این حادثه اند تا بدانند که چه چیزی سبب رخ دادن حادثه این گونه سهمگین در مرکز خراسان جنوبی و در دل پایگاه سرمایه گذاران استان شد.

آغاز تا پایان آتش سوزی

حال کمی مرور می کنیم این واقعه از آغاز تا پایان.

آژیر آتش در مخزنی در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در ساعت ٨:۴۵ روز یکشنبه ۱۹ آذرماه، اعضای ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی را به خط کرد تا برای مهار و خاموش کردن آتشی که لحظه به لحظه بیشتر می شد، تصمیم گیری کنند. 

نوع آتش، محتویات مخازن و انفجار هایی که هرازگاه رخ می داد، امکان ورود آتش‌نشانان به معرکه را صفر رساند و دستور ویژه ستاد مدیریت بحران خراسان‌جنوبی هم کنترل شرایط از راه دور بود.

جلسه های بسیار، بازدید متعدد، رصد میدانی شرایط و… از همان ابتدای به صدا در آمدن آتش آغاز شد و چون سرکشی این آتش طغیانگر همچنان ادامه داشت استاندار خراسان جنوبی هم در دومین روز از این حادثه راهی منطقه ویژه و بازید از محل حادثه شد. 

رهاورد ستاد مدیریت بحران

در ادامه نیز ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی در منطقه ویژه تشکیل شد رهاورد این ستاد هم یولید سدیم و فوم های سنگین اعلام شد که در راه برای مهار این اسب سرکشی وحشی و طغیان گر.

ساعت ۱۵ همان روز نیز دوباره ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی بار دیگر تشکیل جلسه داد اما این بار به ریاست وزیر کشور و همراهانش ( معاون عمرانی و رئیس سازمان بحران کشور). 

۴ ساعت و نیم مباحثه و مذاکره ستاد مدیریت بحران بالاخره پایین یافت اما نکته قابل تامل این بود که این جلسه بدون حضور خبرنگاران ( به جزء صدا و سیما) برگزار شد.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت واحدهای تولیدی مشابه مینی پالایشگاه هیدرو کربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که نقشی بسزا در اشتغالزایی، اقتصاد و صادرات کشور دارند، بر رعایت نکات ایمنی در این واحدها تأکید کرد. 

 

توصیه وزیر به سرمایه گذاران جدید

دکتر وحیدی متذکر شد: از آن جایی که مقرر است مشابه این واحد تولیدی، چند نمونه ای در استان احداث شود، طراحی کار باید به گونه ای باشد که ضوابط ایمنی در آنها به طور کامل و جامع رعایت شود. 

وی به واحدهای مشابهی هم که در سطح کشور فعالند اشاره کرد و گفت: باید جلوگیری از حوادث مشابه، رعایت ضوابط ایمنی به آنها هم تذکر داده شود. 

وزیر کشور، اقدامات دستگاه های اجرایی استان را در مواجهه با این حادثه، قابل قبول دانست و ادامه داد: مدیریت درست شرایط سبب شد این حادثه تلفاتی نداشته باشد. 

وحیدی با تشکر از آتش نشان ها و نیروهای امدادی که همواره در خط مقدم بحران ها و حوادث هستند، اظهار داشت: این حضور پررنگ مدیران در جلسه، نشان دهنده پای کار بودن آنها و قابل تحسین است. 

حالا که التهاب ها، اضطراب ها، نگرانی ها و… با فروکش کردن شلعه های آتش مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در خراسان جنوبی فروکش کرد امید است که پیگیری ها برای تامین زیرساخت ها و رعایت ایمنی در واحدهای تولیدی با خطر بالا بیش از پیش مورد توجه متولیان امر باشد.

امید است آبی که این آتش را خاموش کرد پیگیری ها برای تامین زیرساخت ها، ایمنی سازی های بعدی را خاموش نکند و این حادثه سهمگین تجربه ای باشد برای همه اعصار تاریخ خراسان جنوبی.

پایان پیام/

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *