وقوع ۱۹ مورد سیل تابستانه در ۷ استان کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گالیکش، محمدحسن نامی شامگاه شنبه در جلسه اضطراری بحران استان گلستان که با حضور فرمانداران شرق گلستان و استاندار گلستان برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین خسارت سیل در مردادماه سال گذشته رخ داده‌ است و در این سیل ۳۹ هزار واحد مسکونی، ۱۷۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳ هزار و ۷۶۰ واحد استخر پرورش ماهی، ۸ هزار کیلومتر شبکه زیرساختی آب، برق و گاز دچار خسارت جدی شد.

وی تصریح کرد: جمعیت ایران ۷.۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما بیش از ۶ درصد مخاطرات طبیعی جهانی در ایران رخ می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در کشور ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد که از این میزان ۴ هزار و ۸۱۰ کیلومتر از مناطق شهری و روستایی عبور می‌کند که اگر بستر و حریم این رودخانه‌ها مشخص شود میزان خسارت کمتر خواهد بود.

وی بیان کرد: در تابستان امسال ۱۹ مورد سیل در هفت استان کشور که اغلب استان‌های شمالی بودند، رخ داد و خسارت‌هایی در حوزه‌های مختلف وارد کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیلاب هفته گذشته در استان گلستان تاکید کرد: از زحمات مجموعه استان در این بحران بخصوص استاندار گلستان تقدیر می‌کنم و خدمت رسانی به مردم را برکت و‌ موهبت الهی می‌دانیم.

نامی بیان کرد: وحدت و همگرایی موجود در استان بخصوص در مدیریت سیلاب مثال زدنی بود و ما تلاش می‌کنیم هزینه خسارات سیل استان را تامین کنیم.

نامی گفت: تلاش داریم تا سازمان بحران کشور را درحوزه‌های لایه‌های گسل، لایه‌های رودخانه‌ای و حریم آنها، لایه‌های جمعیتی و پایش سرزمینی هوشمندسازی کنیم تا قبل از احداث هر سازه و ساخت و سازی، اطلاعاتی دقیق از مسائل پیرامونی داشته و بتوانیم سازه مناسب در برابر مخاطرات طبیعی احداث کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۸ درصد از پهنه جغرافیایی ایران روی گسل قرار دارد ابراز کرد: ما نمی‌توانیم این گسل‌ها را از بین ببریم اما می‌توانیم با راهکارهای سازنده آنها را مدیریت کنیم و زندگی بدون خطری داشته‌باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآورشد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار زلزله در ایران رخ داده‌ است و باید سازه‌های ساختمانی ما به گونه‌ای طراحی شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد.

وی افزود: در جهان ۱۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان‌ساز شناسایی شده که از این تعداد تاکنون ۴۴ مورد در ایران رخ داده‌ و این نشان دهنده این است که کشور ما، کشور با مخاطرات طبیعی بوده و می‌بایست برای پیشگیری از هرگونه خسارت، راهکارهای عملی ارائه داد.

نامی با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش دارد تا در مواقع حوادث طبیعی در کنار مردم بوده و خسارت‌های ناشی از این حوادث را در اسرع وقت پرداخت کند، خاطرنشان‌کرد: دولت سیزدهم ماهانه ۱۴ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان بابت خسارت‌های حوادث طبیعی گذشته را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: پرداخت خسارت استانداردهای خاص خود را دارد و روستاهایی که به طور کامل تخریب شدند مبلغ ۸۰ تومان بصورت بلاعوض، ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۳۰ میلیون تومان بابت خرید اقلام ضروری و ۵۰ میلیون تومان نیز بلاعوض پرداخت می‌شود که در استاندارد جدید این مبالغ افزایش یافته‌ است و اگر به تصویب برسد به مردم اعلام می‌شود.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *