اتمام طرح مطالعاتی «بررسی و مدل‌سازی فرونشست» در شهر اصفهان

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح بررسی و مدل‌سازی فرونشست در شهر اصفهان که در سال ۱۴۰۰ شروع شده بود، پس از ۲ سال به اتمام رسید، اظهار داشت: در این طرح از ترکیبی از روش‌ها مثل استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، گمانه‌ها در عمق زمین و دستگاه‌های جی پی اس برای مدل سازی فرونشست استفاده شده است.

وی افزود: این طرح قرار است بعد از تایید ناظر علمی در مراجع ذیصلاح تصویب شود و سپس اقدامات اجرایی پروژه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

مهدویان گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور وظیفه تهیه نقشه فرونشست در استان‌ها و شهرها بر عهده مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی است که ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و به تبعیت از آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت فرونشست و تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های مرتبط و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را بر عهده دارند، ولی نقشه پهنه‌بندی فرونشست در اداره کل راه و شهرسازی اصفهان انجام نشده و شهرداری بر اساس رسالت اجتماعی خود به این موضوع ورود پیدا کرده است.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، گردآوری مطالعات انجام گرفته درباره فرونشست، شناسایی عوامل موثر در این پدیده، شناسایی محدوده آبخوان‌های شهر و حوزه آبریز آبخوان‌ها، تهیه نقشه عمق سنگ بستر، توسعه و تکمیل چاه‌های مشاهده آب‌های زیرزمینی، اندازه‌گیری فرونشست با کمک تصاویر ماهواره‌ای و تهیه مدل ژئوتکنیکی شهر را از گام‌های این طرح مطالعاتی برشمرد.

وی ادامه‌ داد: در این طرح به ارائه راهکارها و اولویت‌بندی آنها برای کنترل فرونشست، ارائه راهکارهایی برای تصویب سازمان‌های مسوول، ارزیابی میزان تاثیر راهکارهای پیشنهادی مقابله با فرونشست و ارائه مستندات لازم برای ارزیابی راهکارهای ارائه شده نیز در گام‌های بعدی پرداخته شده است.

مهدویان افزود: تعیین میزان ارتباط برداشت آب‌های زیرزمینی با نرخ فرونشست در پهنه‌های شناسایی شده، ارتفاع و قدمت بناها بر اساس داده‌های ماهواره‌ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی، برآورد فرونشست منطقه‌ای بصورت عملی و ثانویه، استخراج سرعت و میزان فرونشست در قالب مدل‌های مرتبط با موضوع، مدل سازی عدد فرونشست در شهر برای پیش بینی میزان و سرعت فرونشست بر اساس متغییرهای دقیق از دیگر گام‌های این طرح مطالعاتی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در این میان گام‌های ۱۱ تا ۱۴ طرح یعنی مدل‌سازی آب‌های زیرزمینی، رفتارسنجی و مدل‌سازی رفتاری سازه‌های تاریخی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی‌ فرونشست در زمان حال و پیش بینی آینده بر اساس این نقشه‌ها، ارائه راهکارها و اولویت‌بندی آنها برای کنترل فرونشست در شهر بسیار مهم هستند.

وی تصریح کرد: یکی از ورودی‌های طرح جامع اصفهان، پهنه‌بندی آسیب‌های شهری و تهیه نقشه خطر فرونشست است.

مهدویان خاطرنشان کرد: خروجی‌های بررسی و مدل‌سازی فرونشست به نوعی ورودی نظام محیط زیست برای طرح جامع اصفهان است که یک ماه پیش ابلاغ شد و نتیجه این خروجی در طرح جامعی که می‌خواهد افق آینده شهر اصفهان را از جهت بارگذاری‌ها و توسعه شهر مشخص کند، بسیار تاثیرگذار است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: برای اینکه بخواهیم نتایج مطالعات در دستگاه‌های مرتبط با موضوع فرونشست استفاده کاربردی داشته باشد و به نحو احسن عملیاتی شود، در جلسات راهبری اداره کل مدیریت بحران استانداری قرار شد نظارت علمی این پروژه بر عهده مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در مکاتبات با اداره کل راه و شهرسازی استان، علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بعنوان ناظر این پروژه معرفی شد و در همین زمینه در حال انجام قرارداد هستیم تا پروژه را در اختیار مدیر بخش زلزله شناسی و خطرپذیری بگذاریم.

مهدویان خاطرنشان کرد: بعد از بررسی و تایید نهایی طرح در جلسات راهبری کمیسون تلفیق شورای اسلامی و بعد از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان، شورای شهر و کمیسون ماده پنج، راهکارهای اجرایی پروژه بصورت منفک در اختیار دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع فرونشست قرار می‌گیرد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *