فرونشست باعث از مدار خارج‌شدن ۱۵۰ واحد آموزشی در استان اصفهان شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: پروژه مهر، بزرگ‌ترین، وسیع‌ترین و همه‌گیرترین پروژه در سراسر کشور است و هیچ پروژه‌ای به میزان پروژه مهر، افراد جامعه را درگیر فعالیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: چیزی حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مستقیماً و بقیه جمعیت به‌صورت غیرمستقیم با پروژه مهر درگیر هستند، فلذا هر اتفاق و اقدامی کوچک که در آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد اثرگذاری آن بر جامعه چند هزار برابری است.

ابراهیمی افزود: ساخت و تجهیز مدارس و رسیدگی به فضای فیزیکی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات آموزش و پرورش محسوب می‌شود و تغییرات معماری می‌تواند متناسب‌تر بافرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد و می‌توان از مصالح به‌روزتر استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز داشت: شرایط اقلیمی کشور تغییراتی کرده است نظیر اینکه در استان اصفهان پدیده نوظهوری به نام فرونشست باعث از مدار خارج‌شدن چیزی حدود ۱۵۰ واحد آموزشی شده است و از سازه‌های سبک یا متناسب با آن در نوسازی و ساخت‌وساز آموزشگاه می‌توان بهره برد تا راهکاری براین این چالش باشد و این مشکل را کمتر ببینیم.

وی اذعان داشت: مدرسه باید روح‌نواز باشد و برای اینکه مدرسه خانه دیگری برای دانش‌آموز باشد باید فضای شاداب و بانشاط داشته باشیم که ملزومات آن توجه به نمای ساختمان و معماری آن است.

ابراهیمی بیان داشت: بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس متناسب با اهداف آموزشی تعریف نشده است و باید بازبینی اتفاق بیفتد و بازآفرینی اهداف وسایل کمک‌آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: آزمایشگاه یکی از مهم‌ترین جایگاه‌هایی است که افراد را به مهارت و تعمیق بخشی علم و ادب می‌رساند و تلاش باید بر تجهیز آن باشد.

وی متذکر شد: از فرصت‌های مختلف نظیر دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای دیگر جهت استفاده از وسایل کمک‌آموزشی می‌تواند صورت پذیرد و اشکالی ندارد که بخشی از درس را در کتابخانه‌های عمومی برگزار کنیم و یا دروسی مانند جغرافیا را در خانه‌های نجوم و جغرافیا برپا کنیم.

ابراهیمی عنوان کرد: نیروی انسانی پیشران اهداف آموزش و پرورش است و مدیر مدرسه به‌عنوان فرمانده نیروی انسانی است؛ ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد اما مزیتی برای اینکه فردی مدیریت را قبول کند وجود ندارد یا این ظرفیت کم‌رنگ است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: دوره‌های ویژه توانمندسازی کم برگزار می‌شود یا به‌صورت کلی متأسفانه برگزار نشده است؛ بسیاری از اوقات پیش‌آمده که نیرو را استخدام کرده و او را رها می‌کنیم تا از دانسته‌های خود به دست آورده استفاده می‌کند که توانمندسازی دراین‌خصوص ضروری است.

وی تصریح کرد: نگرانی ویژه‌ای که استان‌ها خصوصاً استان‌های با چالش نیروی انسانی با آن مواجه هستند در خصوص استخدام دبیران و هنرآموزان است که تا کنون نتیجه اعلام نشده تا فرایند ارزیابی آغاز شود و تا اول مهر کلاسی بدون معلم نباشد.

ابراهیمی گفت: انقباضی عمل‌کردن مانع ایجاد کیفیت می‌شود و زمانی که گفته می‌شود مدرسه ابتدا باید به مدیر و معاون توجه کند درحالی‌که مشاور را ندارد نمی‌توان در چنین شرایطی به دنبال کیفیت رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمام موارد مطرح شده نیز باید در مدارس غیردولتی موردتوجه قرار گیرد تا حکمرانی آموزش و پرورش بر مدارس غیردولتی بیش از گذشته باشد.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *