کاهش فاصله بین تصمیم و اجرا، مدیریت بحران را کاراتر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرّم امروز سه‌شنبه در همایش فصلی مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور در تبریز، اظهار کرد: چهار مرحله اصلی در قانون تشکیل مدیریت بحران تعریف شده است که هرکدام از آنها در جای خود اهمیت بسیاری دارد و باید مدنظر مدیران کل بحران در کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: نخستین عامل موفقیت در بحران‌ها، پیشگیری از بحران است که اگر درست اجرا شود می‌تواند به کاهش اثرات همچنین تعداد تلفات منجر شود.

خرّم افزود: دومین عامل در این ارتباط، آمادگی است و همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع مدیریت بحران، همواره باید آمادگی لازم را برای مواجهه با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی داشته باشند زیرا که طرح‌های مقابله با بحران زمانی موفق است که بین تصمیم و اجرا فاصله کم باشد و این مستلزم آمادگی دستگاه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: سومین عامل در نتیجه بخش بودن مدیریت بحران، مقابله مبتنی با طرح است، اینکه در مواقع بحرانی چگونه عمل کرده و چطور با بحران مقابله کنیم باید مورد توجه مدیریت بحران کشور باشد.

خرّم چهارمین عاملی که به موفقیت در بحران‌ها کمک می‌کند و در قانون مدیریت بحران تعریف شده را عادی سازی شرایط اعلام کرد و یادآور شد: مدیریت بحران باید این توانایی را داشته باشد و بتواند پس از وقوع بحران، مردم و جامعه را به سمت عادی‌سازی و بازتوانی سوق دهد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین وجه تمایز بشر با سایر مخلوقات اشاره کرد و گفت: دانستن و شناخت ۲ ویژگی و وجه تمایز انسان با دیگر موجودات است اما این ویژگی در مواقع بحرانی به تنهایی کفایت نمی‌کند و عمل نیز باید به آن اضافه شود.

خرّم، مدیریت بحران را تلفیقی از علم همراه با عمل، اجرا و حرکت عنوان کرد و متذکر شد: پاسخ به بحران، ایفای نقش در میدان عمل و تاثیرگذاری متناسب در بحران‌ها از وظایف اولیه مدیریت بحران است که باید همواره تمرین و تجربه‌اندوزی شود.

وی با بیان اینکه بحران‌ها محل آزمون بشر هستند، گفت: بشر باید از این آزمون‌ها تجربه لازم را برای مقابله بهتر با بحران های بعدی کسب کند و در کنار استفاده از علوم تشریحی، از علوم ضمنی یا همان شفاهی نیز برای مقابله بهتر با بحران‌ها بهره بگیرد.

وی، استفاده از تجربیات گذشته در مواقع بحرانی را ضروری عنوان و اظهار کرد: هر مجموعه ای باید تعدادی افراد خوش ذوق و علاقه‌مند را برای ثبت تجربیات افراد به کار گیرد تا این تجربیات به صورت مکتوب در اختیار آیندگان قرار گیرد.

خرّم همچنین بر ارزیابی آمادگی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران تاکید کرد و اذعان داشت: اگر دستگاه‌ها آماده باشند در مواقع بحرانی دچار بحران و مشکل اضافی نمی‌شویم و تمرین، هماهنگی و هم‌راستایی نباید فراموش شود.

ضرورت همراه کردن رسانه‌ها در مواقع بحرانی

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین بر همراه کردن رسانه‌ها در مواقع بحرانی تاکید کرد و گفت: اگر رسانه‌ها در کنار مدیریت بحران نباشند، این نقطه ضعف است زیرا حضور رسانه می‌تواند نقطه قوت در بحران شود اما عدم توجه به آن با ترس از اینکه نقاط ضعف را آشکار می سازد، به ضرر مدیریت بحران می انجامد.

خرّم، مناطق حاشیه نشین و ناکارآمد شهری را از نقاط شکننده در مواقع بحرانی اعلام و تصریح کرد: نخستین نقطه‌ای که مدیریت بحران در مواقع بحرانی از آن آسیب جدی می‌بیند همین مناطق هستند، به عنوان مثال اگر زلزله ترکیه در کلان‌شهرهای ما که همگی دارای مناطق حاشیه نشین هستند اتفاق بیفتد، خسارات زیادی به بار می‌آید  از این‌رو باید قبل از وقوع چنین حوادثی، فکری در این باره اندیشیده شود.

وی، به ظرفیت نیروهای مسلح در مواقع بحرانی اشاره کرد و گفت: این ظرفیت در کمتر کشوری وجود دارد و این نیروها از آماده‌ترین بخش‌ها در مواقع بحرانی هستند و مدیریت بحران باید هماهنگی زیادی با این قشر از جامعه داشته باشد.

پایان پیام/س



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *