رکورد جدید «نمایه‌ی گرما» در فرودگاه قشم+ عکس

به گزارش گروه جامعه، فرودگاه بین‌المللی قشم روز گذشته «نمایه‌ی گرما» (نشان‌دهنده احساس آدمی نسبت به گرمای محیط) را ۸۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و «نقطه‌ی شبنم» (دمایی که هوا باید تا آن نقطه سرد شود تا با بخار آب، اشباع شود) را ۳۶ درجه‌ی سانتی‌گراد گزارش کرد. این وضعیت آب‌و‌هوایی یک رکورد جهانی جدید است.

و این اطلاعات مربوط به شاخص گرمایی (Heat Index) است، اما نکته شایان‌ ذکر این است که این شاخص دمایی با دمای اندازه‌گیری شده استاندارد متفاوت است.

کارشناسان در خصوص استانداردهای اندازه‌گیری دما می‌گویند: دمای واقعی هوا طبق استانداردهای جهانی در ارتفاع دومتری سطح زمین بدون تأثیر مستقیم نور خورشید و در مکانی خارج از عوامل تأثیرگذار اندازه‌گیری می‌شود و این دما دقیقاً محاسبه دمای هوا بدون تأثیر گرمای به وجود آمده از تشعشع خورشید یا زمین است؛ اما شاخص گرمایی (Heat Index) کمی متفاوت است و تأثیر عوامل محیطی ازجمله رطوبت هوا را نیز شامل می‌شود و دقیقاً به همین دلیل است که احساس گرمایی که از دمای ۳۷ درجه‌ای در جنوب کشور خواهیم داشت متفاوت از احساس دمای ۳۷ درجه‌ای در غرب کشور خواهد بود و این مورد تأثیرپذیری احساس دمایی را با رطوبت توأمان نشان می‌دهد.

شاخص( Heat Index) که تأثیر رطوبت را نشان می‌دهد عدد قابل‌ملاحظه‌تری خواهد بود.

گفتنی است که دمایی که بدن احساس می‌کند با دمای گزارش‌شده متفاوت است. دمایی که هواشناسی اعلام می‌کند با دماسنج استاندارد اندازه‌گیری می‌شود اما دمای احساسی بدن به میزان رطوبت، قرار گرفتن فرد در معرض اشعه مستقیم آفتاب، نوع پوشش، میزان سرعت باد و عوامل دیگری بستگی دارد.

 

 

پایان پیام/

 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *