توصیه‌های سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای جلوگیری از گرمازدگی

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به گرمای هوا و افزایش گرمازدگی اظهار داشت: در حال حاضر کره زمین در گرم‌ترین حالت خود قرار دارد وزارت بهداشت با توجه به افزایش افراد گرمازده و به منظور سلامت شهروندان به دولت توصیه کرد که پایان هفته تعطیل شود.

وی با بیان اینکه ساعات اوج تابش آفتاب و گرما از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت شانزده بعدازظهر ادامه دارد از مردم خواست تا حد امکان در این ساعات از منزل خارج نشوند.

عقدک با اشاره به راه‌های پیگیری از گرمازدگی گفت: در فصل تابستان لباس‌های گشاد، سبک و با رنگ سفید یا روشن پوشیده شود، دوش آب سرد گرفته شود، زیرا جاری شدن آب روی بدنی که در معرض آفتاب قرار گرفته می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: در این فصل توصیه می‌شود مایعات زیاد استفاده شود و هنگام خارج شدن از منزل حتما با خود، نوشیدنی و‌ مایعات به همراه داشته باشید، در صورتی که باید بیرون از منزل بروید، از پوشش‌های مناسب مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی، عنوان کرد: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله علائم گرمازدگی هستند.

عقدک با بیان اینکه فرد گرمازده بعد از اینکه آب بدنش را از دست داد، پوست قرمز، خشک و ملتهبی پیدا می‌کند، اضافه کرد: اگر فرد هوشیار است یک سری کمک‌های اولیه از جمله بالا نگه‌داشتن پاها، رفتن به یک مکان خنک، قراردادن کمپرس سرد زیر بغل و ران‌ها، آبرسانی به بدن با نوشیدن آب و مایعات فراوان و قراردادن حوله مرطوب روی پیشانی می‌تواند در بهبود فرد گرمازده کمک‌کننده باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نخستین اقدام، کاهش هر چه سریع‌تر دمای بدن فرد است بنابراین نخستین کاری که باید برای یک فرد گرمازده انجام داد این است که لباس و پوشش فرد را کم کرده و از آب سرد برای خنک کردن صورت و بدن او استفاده شود، فرد را در مکان خنکی قرار دهید و پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

وی تصریح کرد: اگر با موارد گرمازدگی در فردی مواجه شدید، لازم است توصیه‌هایی مذکور را انجام دهید، در صورتی‌که وضعیت عمومی فرد گرمازده پس از انجام این اقدامات بهبود نیافت و دچار بی‌حالی شدید یا بیهوشی شد یا علائم دیگری پیدا کرد با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

عقدک بیان کرد: در روزهای بسیار گرم پیش رو، کودکان، زنان باردار، سالمندان، افراد آسیب‌پذیر و بیماران قلبی و تنفسی به ویژه در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر از قرار گرفتن در معرض فضای باز و هوای گرم خودداری کنند در صورت ضرورت به خروج از منزل در برابر اشعه ماورابنفش با عینک و کلاه از خود محافظت کنند.

به گزارش فارس، گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدیدکننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت از کار می افتد و باعث آسیب اندام‌ها می‌شود.

علائم گرمازدگی شامل پوست خشک و داغ، عدم تعریق، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه، سردرد، گرفتگی عضله‌های بدن و گشادی مردمک چشم است.

از جمله علائم روحی و روانی گرمازدگی نیز می توان به گیجی، رفتار پرخاشگرانه، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، رخوت و بی حسی و تشنج اشاره کرد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *