افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما تا آخر هفته آینده در اصفهان تداوم دارد

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: الگوی گرم تابستانی تا اواخر هفته آینده همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما در سطح استان اصفهان تداوم دارد.

وی با اشاره به افزایش دما در استان به ویژه در مناطق شرق و شمال افزود: وزش تندبادهای تابستانی از سمت شرق منجر به خیزش کانون‌های فرسایش بادی از جنوب سمنان، کویر ریگ جن و شرق اردستان می‌شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: کاهش کیفیت هوا و میدان دید، افزایش شاخص آلودگی هوا، وقوع تندباد و گرد و خاک در محورهای مواصلاتی هم مرز استان اصفهان سمنان، قم، یزد و خراسان جنوبی از اثرات  نفود سامانه گرد و خاک است.

افزایش شدید دما در شهرهای شمالی و شرقی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: بیشترین دما در شهرستان‌های اردستان، خوروبیابانک، نایین، کاشان و آران و بیدگل، بادرود، مهاباد، زواره، جندق و انارک پیش‌بینی می‌شود.

وی  تصریح کرد: اثرات گرد و غبار ناشی از خیزش کانون‌های بحرانی خارج استان و نیز کانون‌های شرق استان به وسعت ۳۰۰ هزار هکتار و نیز ۵۰ هزار هکتار کانون گرد و خاک تالاب گاوخونی سبب ماندگاری ذرات گرد و غبار شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم تامین حقابه‌های قانونی زیست محیطی و کشاورزی تالاب و رودخانه و رها شدن بسیاری از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی به دلیل عدم تأمین آب سبب ایجاد کانون‌های نقطه‌ای گرد و خاک در مسیر زاینده‌رود، شهر اصفهان و شهرهای منطقه مرکزی و جنوب استان شده است.

نیاز حداقلی برای نجات بخشی تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب در سال است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است، گفت: احیای رودخانه زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های تالاب  گاوخونی توسط وزارت نیرو که محاسبه شده نیاز حداقلی برای نجات بخشی تالاب ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب در سال است و اجرا و تکمیل طرح‌های تأمین آب استان، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از بارگذاری‌های جدید در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود از نیازها و مطالبات استان از وزارت نیرو برای کنترل شرایط گرد و خاک است.

وی افزود: تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کویر با انجام نهال کاری، طرح‌های آبخیزداری و حفاظت مناطق شهری و روستایی در برابر گرد و خاک توسط سازمان منابع طبیعی که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت در اثر گرد و غبار به استان وارد می‌شود، نیز از نیازهای استان است.

شیشه‌فروش اضافه کرد: یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده و باید در ۱۵۰ هزار هکتار از این میزان که در اوالویت قرار دارد، طرح‌های کنترل بیابان نهال کاری و بیابان‌زدایی اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۶۰ روستای استان در شرایط گرد و غبار و افزایش دما قرار دارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی بیان کرد: در مناطق شهری از جمله شمال و غرب شهر اصفهان، شهرستان‌های شاهین‌شهر، برخوار، نجف‌آباد، ورزنه، نایین، خوروبیابانک، اردستان و آران و بیدگل مواجه با کاهش فشار و قطعی آب  بخصوص طبقات بالای ساختمان‌ها هستند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *