فرونشست و گسل ۲ خطری که استان فارس را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امیرحسین جمشیدی اظهار داشت: براساس آخرین ارزیابی‌ها از نظر وسعت پهنه‌های فرونشستی زمین، استان فارس بعد از استان خراسان رضوی در مکان دوم در مقایسه با سایر استان های کشور قرار گرفته و دشت مرودشت اصلی‌ترین محدوده ای است که در خطر فرو نشست قرار دارد. 

وی با اشاره به حوادث بحران‌زای ناشی از فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: بحث مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی و عدم توجه به محیط زیست از جمله معضلات جامعه امروز است لذا ورود به موضوع حفاظت از این سرمایه ارزشمند و حل چالش‌های موجود در این حوزه را ضروری است. 

او در ادامه به گسل‌های گریبانگیر شیراز اشاره و عنوان کرد: گسل‌هایی در محدوده بزرگراه حسینی‌الهاشمی و برف‌فروشان در غرب شیراز و سایر مناطق شهری این کلان شهر وجود دارد که جهت تحقیقات دقیق‌تر قراردادی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شده است که جهت تصمیم گیری نهایی ممنوعیت ساخت و ساز در این محدوده‌ها، منتظر نتایج نهایی این تحقیقات هستیم. 

جمشیدی اظهار کرد: در مقاطعی در سالهای گذشته با شعارهایی مانند تشویق به کسب رتبه اول در تولید گندم، شاهد برداشتهای بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی و از دست رفتن امنیت زیست محیطی بودیم، لذا تا مادامی که برای سر دادن چنین شعارهایی اصرار داشته باشیم و کشاورزی علمی و مدیریت جامع و یکپارچه را دنبال نکنیم، شاهد بحران‌های زیست محیطی و معضل فرونشست زمین خواهیم بود. 

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس با تاکید بر شناسایی فرصت های موجود برای تبادل اطلاعات ‌و تصمیم سازی های درست و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست گفت: امید است پس از این شاهد اجرای پروژه ای که ارزیابی محیط زیستی نداشته باشد، نباشیم. 

وی روشنگری واطلاع رسانی در این حوزه را ضروری دانست و افزود: آگاه سازی مردم می‌تواند در کنترل و حفظ ثروت محیط زیست موثر باشد؛ به عبارت دیگر روشنگری شرایط بهتری را برای جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی فراهم می‌کند.

پایان پیام/خ



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *