۲ سند کاهش خطر و آمادگی و پاسخ در استان مرکزی برای اولین بار در کشور تهیه شد

امید محترمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: رویکرد مدیریت بحران استان مرکزی بهره‌گیری از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان سندی فرادست و بسترسازی به منظور تحقق قانون مدیریت بحران در بین دستگاه‌های اجرایی استان است و تلاش برای تبدیل قاعده پیشگیری به کلیدواژه گفتمان مدیریت بحران در راس همه فعالیت‌های قرار گرفته است.

وی از تکمیل و تهیه ۲ سند استانی پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی و پاسخ در سطح استان مرکزی برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: تهیه این سند اقدامی اساسی به منظور حرکت در مسیر اجرای برنامه‌های مدون در کاهش آسیب‌پذیری و ارتقا تاب آوری در سطوح مختلف استان محسوب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با اشاره به اینکه عملیاتی شدن این دو سند مهم در بین دستگاه‌های اجرایی استان و اعضای ستاد مدیریت بحران گامی مهم در راستای ارتقا ایمنی و گسترش ظرفیت‌های مدیریت بحران  به شمار می‌رود، گفت: یکی از اقدامات شاخص در حوزه مدیریت بحران استان مرکزی مربوط به مدیریت سیل ناشی از بارندگی مردادماه ۱۴۰۱ بود که براساس این بارش‌ها، روستای آهنگران شهرستان فراهان بسیار خسارت دید.

محترمی افزود: این بارش‌ها به نقاط مختلف استان مرکزی آسیب‌های جدی وارد کرد و بیش از ۴۰‌ نقطه از استان مرکزی درگیر پدیده سیلاب بودند و تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی مردم، زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی در استان دچار آسیب شدند.

وی بیان کرد:  پس از مدیریت بارندگی و آب‌های جاری، بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زدگان و زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در مرحله نخست برای مرمت زیرساخت‌های عمرانی و فنی و کشاورزی مبلغ ۵۳ میلیارد تومان از طریق مصوبه ستاد مدیریت بحران برای بازسازی زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی تخصیص یافت.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی افزود: کار تعمیر واحدهای مسکونی از روزهای ابتدایی سیل آغاز شد  برای واحدهای تعمیری مبالغی بین ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۳۰ الی ۶۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد، همچنین اقداماتی نظیر لایروبی قنوات، احداث کانال‌ها، احداث جاده‌ها و پل‌ها، بهسازی مسیل‌ها و در سطح استان آغاز شد که پیش‌بینی می‌کنیم تا تابستان امسال پروژه‌های عمرانی زیرساختی به نتیجه برسند.

به منظور پیشگیری از تکرار سیلاب‌هایی از این دست کار پیشگیری و اجرای سازه‌های مهار آب در دستور کار قرار گرفت و اجرای بیش از ۷ پروژه آبخیزداری بزرگ و طرح‌های هدایت سیلاب در مناطقی که بیشترین آسیب از سیل را داشتند در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفت

محترمی گفت: به منظور پیشگیری از تکرار سیلاب‌هایی از این دست کار پیشگیری و اجرای سازه‌های مهار آب در دستور کار قرار گرفت و اجرای بیش از ۷ پروژه آبخیزداری بزرگ و طرح‌های هدایت سیلاب در مناطقی که بیشترین آسیب از سیل را داشتند در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری مانور تمرینی وقوع سیل در استان بیان کرد: این مانور امروز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های اجرایی اراک و شازند در منطقه کوکبیه شازند برگزار می‌شود و دستگاه‌های اجرایی دخیل در اجرای این عملیات، ۴۰ دقیقه فرصت دارند تا جمعیت منطقه را تخلیه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی افزود: در این عملیات تعدادی مصدوم و غرق شده فرضی وجود دارد و دستگاه‌ها باید در مدت زمان تعیین شده نسبت به امدادرسانی سریع اقدام، آواربرداری و پایگاه‌های مختلف امدادی ایجاد کنند.

 پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *