احتمال رکوردشکنی دمای هوای جهان در سال ۲۰۲۳

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، دانشمندان آب و هوا می‌گویند‌ به علت تغییرات آب و هوایی و بازگشت پیش‌بینی شده پدیده آب و هوایی «ال‌نینو»، احتمال دارد رکورد گرمای هوا در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ در جهان شکسته شود.

* «ال‌نینو» چیست؟

ال‌نینو یا ال‌نینیو‌، کلمه‌ای اسپانیایی و یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار موجب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود؛ از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

«ال‌نینو» به زبان ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگ‌ترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

به نوشته رویترز، مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند، پس از گذشت ۳ سال از الگوی آب‌وهوای «لا نینا» در اقیانوس آرام که به طور کلی دمای کره زمین را اندکی کاهش می‌دهد، جهان، در اواخر امسال، بازگشت «ال‌نینو»، مدل گرم‌تر را تجربه خواهد کرد.

* «لا نینا» چیست؟

 «لا نینا» نیز یک پدیده اقیانوسی و جوی مشابه «ال‌نینو» اما سردتر از آن است. در «لا نینا»، تقریبا متضاد «ال‌نینو» است. «لا نینا»، هر سه تا هفت سال اتفاق می‌افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می‌شود.

به نوشته این گزارش، در زمانی که «ال‌نینو» اتفاق می‌افتد، بادهایی که به سمت غرب در امتداد استوا می‌وزند، کُند و آب گرم به سمت شرق رانده می‌شود و دمای سطح اقیانوس ها را گرم‌تر می‌کند.

کارلو بوونتمپو، مدیر «خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک» در اتحادیه اروپا در این رابطه گفت:‌ « ال‌نینو معمولا با رکوردشکنی دما در سطح جهانی همراه است. اینکه این اتفاق در سال ۲۰۲۳ یا در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست؛ اما به نظر من، احتمال وقوع آن از عدم وقوع آنه بیشتر است.»

وی افزود، الگوهای آب و هوایی بازگشت به شرایط ال‌نینو در اواخر تابستان شمالی و احتمال گسترش یک ال‌نینو قوی تا پایان سال را نشان می‌دهد.

گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان تاکنون، سال ۲۰۱۶ بود که با یک ال‌نینوی قوی مصادف شده بود؛ هرچند تغییرات آب و هوایی حتی در سال‌های بدون این پدیده جوی باعث افزایش شدید دما شده است.

هشت سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در جهان بوده است که نشان‌دهنده روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

فریدریک اُتو، مدرس ارشد موسسه «گرانتام» گفت، افزایش دمای ناشی از ال‌نینو می‌تواند تاثیرات تغییرات آب و هوایی از جمله موج گرما شدید، خشکسالی و آتش سوزی‌های جنگلی را برای برخی از کشورها بدتر کند.

وی افزود: «اگر ال‌نینو گسترش یابد، باتوجه به استفاده از سوخت‌های فسیلی، این احتمال وجود دارد که سال ۲۰۲۳ از سال ۲۰۱۶ هم کمتر باشد.»

دانشمندان «خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک» در اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه گزارشی منتشر کردند که در آن تغییرات اقلیمی شدیدی را که جهان در سال گذشته تجربه کرده بود، پنجمین سال گرم‌ در تاریخ برشمردند.

اروپا در سال ۲۰۲۲، گرم‌ترین تابستان خود را تجربه کرده است؛ در عین حال، باران شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث جاری شدن سیل فاجعه بار در پاکستان شد و سطح یخ دریای قطب جنوب در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، میانگین دمای جهان، در حال حاضر، ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن جهان است.

باوجود اینکه بیشتر تولیدکنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان، متعهد شده‌اند تا انتشار این گازها را به صفر برسانند، اما انتشار  گاز CO2 در سال گذشته در جهان همچنان در حال افزایش بوده است.

 پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *