چقدر باید باران ببارد تا تهران سیراب شود؟

در حال حاضر تقریبا ۳۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داریم که همین عدد در سال گذشته ۴۳۰ میلیون بوده و ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در خصوص زمان بندی بارش‌ها ۷۰ درصد در پاییز، ۲۵ درصد در بهار و ۵ درصد هم در تابستان اتفاق می‌افتد.

به گزارش عرشه آنلاین، بحران آب در تهران سال هاست که شنیده می‌شود و هشدار‌های کارشناسان نیز هر ساله پررنگ می‌شود، اما گویا گوش شنوایی وجود ندارد.

محمود یزدانی، کارشناس آب، در آغاز درباره تشکیل قرارگاه اضطرار آب در تهران به «انتخاب» گفت: بحث بحران آب یک بحث جدی در تهران است، ما اگر بخواهیم این موضوع را درگیر مسائل سیاسی کنیم یک ظلم آشکار در حقوق شهروندان است. بحران آب در کشور یک امر بدیهی است و همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بخصوص مناطق جنوبی کشور که سال گذشته نیز با افت فشار مواجه شدند. قرارگاه تامین و توزیع آب نیز یک مرکز فرماندهی است تا استمرار خدمات پایدار لحاظ شود.

وی افزود: موضوعی که ذهن ما را خیلی درگیر می‌کند بحث مصرف بیش از تولید است. یعنی ما اگر نمودارمان را ترسیم کنیم، مصرف و تولید یکدیگر را قطع می‌کنند. بیش از پنجاه هزار لیتر بر ثانیه آب در تهران مصرف می‌شود. عدد مصرف آب تهران بسیار بالاست. با توجه به اینکه اقلیم کشور ما خشک و نیمه خشک است و وارد سومین سال خشکسالی شده ایم نیاز به این است که متخصصین و مصرف کننده و رسانه‌ها درگیر این موضوع باشند. رسانه ملی و مطبوعات و سایت‌ها و مردم و دولت باید درگیر بحران آب شوند.

این کارشناس در ادامه نسبت به وضعیت فعلی منابع آب افزود: در حال حاضر تقریبا ۳۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داریم که همین عدد در سال گذشته ۴۳۰ میلیون بوده و ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در خصوص زمان بندی بارش‌ها ۷۰ درصد در پاییز، ۲۵ درصد در بهار و ۵ درصد هم در تابستان اتفاق می‌افتد. تا الان هم اگر قرار بود این بارش صورت بگیرد صورت گرفته بود. این دغدغه به مسئولین نیز منتقل شده است و یک سری کار‌هایی باید انجام داده شود تا مردم نسبت به وضعیت فعلی آب بصورت آماری مواجه شوند. اندک بارش‌ها نباید ذهن مردم را فریب دهد، در حالیکه کشور ما در وضعیت خشکسالی است.

یزدانی در پایان درباره بحران آب در دیگر نقاط کشور گفت: در وضعیت کلی ما تهران را به عنوان پایتخت کشور درگیر بحران می‌دانیم. حجم آبی هم که سرازیر شده است آبی است که به جا و به وقت جاری شود. در جنوب کشور و نقاط غربی مردم درگیر سیلاب‌ها شده اند، اما نباید تصور شود که با این آب‌ها مشکل آب حل می‌شود. به ازای هر بارشی که ما داریم سه چهارم آن در کشور ما تبخیر می‌شود که کار ما را سخت‌تر می‌کند. زاویه تابش خورشید، اقلیم خشک، زمین خشک کار ما را در ایران سخت می‌کند. زمین اینقدر تشنه است که باید سال‌ها از این باران‌ها بیاید تا بستر‌های زیرزمینی تکمیل شود. در تهران با جمعیت بیش از شانزده میلیون نفری کار سخت‌تر است و شهروندان باید مدیریت آب را بطور جدی در تابستان مدنظر قرار دهند. در واقع، تا در ذهن مردم ما بحران آب به صورت واقعی ترسیم نشود این وضعیت ادامه دارد. / انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *