افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های گرمسار و آرادان/ فرونشست نزدیکی پایتخت را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمسار، محسن اشرفی، مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان‌های گرمسار و آرادان دارای دو دشت ایوانکی و دشت گرمسار و آرادان (ده‌نمک) هستند که هر دو دشت، بر اساس تقسیم‌بندی‌ها «ممنوعه بحرانی» است.

وی با اشاره به افت سالانه سطح آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها گفت: افت متوسط سطح آب‌های زیرزمینی در دشت گرمسار و آرادان (ده‌نمک)، سالانه ۷۸ سانتی‌متر و در دشت ایوانکی ۱.۵ متر است.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: برداشت بی‌رویه آب از طرفی و کمبود بارندگی که منتهی به تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود، سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه شده است.

اشرفی افزود: اقدامات انجام‌شده مانند جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی و صنعت، شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز و آبگیری حوضچه‌های تغذیه مصنوعی باعث شد که کسری مخازن آب از ۲۹.۵ به حدود ۱۹.۵ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند.

وی گفت: فرونشست زمین در سطح دو دشت به‌ندرت مشاهده شده است و مواردی جزئی و کوچک در انتهای دشت به سمت کویر به‌صورت خطی کوتاه وجود دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان به برخی از تبعات فرونشست زمین نیز اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین باعث خالی شدن لایه آبدار سفره و جابه‌جایی یا کاهش میزان آب می‌شود.

اشرفی ضافه کرد: با فشار وارده، تعادل لایه‌های زیر به‌هم‌خورده و منجر به کاهش فضای ذخیره سفره و افت سطح ایستایی و کاهش میزان استخراج آب می‌شود.

وی بیان کرد: این امر از نظر اقتصادی نیز باعث بروز خسارت اقتصادی به چاه‌های کشاورزی مثل کاهش آبدهی چاه، کاهش سطح کشت اراضی و حتی غیرقابل کشت شدن بخشی از اراضی نیز خواهد شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان افزود: برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین و در برخی مناطق، سبب جابه‌جایی گسل و حتی زلزله نیز می‌شود و خسارت به ساختمان‌ها و تأسیسات و همچنین کاهش سطح کشت و تولیدات کشاورزی از دیگر تبعات فرونشست زمین خواهد بود.

اشرفی خاطرنشان کرد: در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی، اقدامات بسیار خوبی در دو شهرستان گرمسار و آرادان انجام و حدود ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی، صنعت و … در این شهرستان‌ها به وسایل اندازه‌گیری و کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی بیان کرد: جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی است.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای پر کردن چاه‌های غیرمجاز افزود: در مرحله نخست چاه‌های غیرمجاز را در دشت ایوانکی و دشت گرمسار و آرادان شناسایی و در مرحله بعد با پیگیری و اخذ مجوز مراجع قضایی شهرستان پر کردیم.

اشرفی اظهار کرد: با تلاش‌های مضاعف انجام‌شده، تاکنون پروانه حدود ۹۰ درصد از چاه‌های کشاورزی دو شهرستان نیز اصلاح و تعدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی، آبگیری تمام حوضچه‌های تغذیه مصنوعی بوده تا در مجموع از افت سطح آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده و سبب افزایش سطح آب زیرزمینی شود و از ادامه روند کسری مخزن سفره آب زیرزمینی منطقه نیز جلوگیری شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: در راستای شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز نیز امسال حدود ۱۲ حلقه چاه‌های غیرمجاز منطقه شناسایی و پر و هزینه خسارت به آبخوان نیز دریافت شده است.

اشرفی گفت: از مجموع ۲۱ حلقه چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیفی، تاکنون ۱۲ حلقه از چاه‌های غیرمجاز باغداران کرک ایوانکی شناسایی و پر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های مضاعف همکاران و مراقبت‌های بیشتر بتوانند در حفاظت از منابع ارزشمند آب‌های زیرزمینی برای آیندگان گامی بردارند.

پایان پیام/۷۴۰۰۱/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *