کاهش ۵۴ درصدی منابع آب زیر زمینی کشور

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها آبخوان‌ها دیگر توان برداشت ندارند.

زهرایی، دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور در شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب باید در دستور کار باشد.

وی افزود: عمر آبخوان بیرجند حدود ۵۰ سال تخمین زده شده است که باید از هم اکنون برای آن فکری شود.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: ۹۰ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی است که باید با روش‌های مختلف میزان برداشت آب را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه در تولید محصولات کشاورزی باید از روش‌های مدرن استفاده شود، گفت: با کشاورزی علمی و استاندارد، توجه به فناوری و دانش روز، تغییر الگوی کشت، افزایش بهره وری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تولید افزایش یافته و منابع مصرفی آب کاهش می‌یاید.

معاون استاندار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تزریق آب به استان، تصریح نمود: در راستای تأمین آب مورد نیاز استان پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، در جریان است لیکن در حال حاضر باید منابع آبی موجود مدیریت شود.

عباس زاده به خشکسالی حاکم بر استان اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از هدررفت منابع آبی استان باید بیش از ۶۰۰ کیلومتر از شبکه انتقال آب نوسازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *