۷۶ نقطه سیل‌خیز در استان قزوین شناسایی شد

منصور ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوینبا اشاره به تجربه سیل سال گذشته در الموت شرقی و آوج اظهار داشت: یکی از علت‌های اصلی این سیل انسداد مسیر رودخانه‌ها با موانع مختلف به ویژه ساخت‌وساز غیراصولی بود که در نهایت منجر به کشته شدن تعدادی از روستاییان استان قزوین و خسارت سنگین به کشاورزی روستاییان شد.

وی با بیان اینکه در مسیر رودخانه‌ها شاهد وجود نقاط فاقد آب‌گذری ایمن هستیم، اضافه کرد: در استان قزوین ۷۶ نقطه سیل‌خیز و فاقد آب‌گذری ایمن در مسیر رودخانه‌های استان قزوین شناسایی شده که باید با همکاری دستگاه‌های عمرانی این نقاط هر چه زودتر ساماندهی شوند.

ستوده ادامه داد: همچنین در شهرستان قزوین ۳۰ نقطه سیل‌خیز و فاقد آب‌گذری ایمن داریم که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد این نقاط با یک اقدام کوچک ساماندهی می‌شوند. به همین خاطر دستگاه باب‌کت اداره‌کل مدیریت بحران استان قزوین را در اختیار تنقیه و لایروبی پل‌ها قرار دادیم تا در صورت امکان این نقاط حادثه‌خیز و سیل‌خیز را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه‌ها یکی از عوامل ایجاد سیلاب و انحراف سیل به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی است، گفت: در همین رابطه در محدوده رودخانه ملاعلی در منطقه طارم سفلی بعضی از نقاط شناسایی شده که در این نقاط ساخت‌وساز غیرمجاز انجام می‌شود.

ستوده افزود: با توجه به نوع تصرفات شناسایی‌شده در حریم این رودخانه به زودی اخطاریه ۱۰ روزه توزیع می‌کنیم و بعد از انقضای این مهلت بر اساس تکالیف خود که در تبصره ۳ قانون آب آمده، ورد عمل خواهیم شد و نسبت به قلع‌وقمع ساختمان‌های غیرمجازی که در حریم و بستر رودخانه ملاعلی ساخته شده، اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در نقاطی که این ساخت‌وسازهای غیرمجاز منجر به نقاط سیل‌خیز و فاقد آب‌گذری ایمن می‌شوند، اقدام ما برای تخریب تصرفات غیرمجاز سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. تخریب سازه‌های غیرمجاز در حریم و حاشیه رودخانه‌ها یک اقدام راهبردی و مهم برای رفع نقاط سیل‌خیز و جلوگیری از خسارات سنگین جانی و مالی سیلاب‌های آتی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *