چرخه بازگشت آب بهترین راه برای نجات آینده آبی کشور

به گزارش «تابناک»، عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور درباره راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای عبور از بحران خشکسالی، بیان کرد: در کوتاه مدت ما چاره ای جز استفاده بهینه از منابع آب های زیر زمینی و صرفه جویی در مصرف نداریم اما در بلند مدت باید در بخش‌های مختلف برای بهینه سازی مصرف برنامه ریزی داشته باشیم و نباید بار صرفه جویی در مصرف آب را صرفا بر دوش مردم گذاشت.

باید از پساب استفاده بهینه داشته باشیم

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از بخشهایی که باید برای صرفه جویی در مصرف آب در آن برنامه ریزی صورت گیرد، بخش کشاورزی است، اظهار کرد: از سوی دیگر چرخه بازگشت آب بهترین فرمول برای نجات آینده آبی کشور است، ما باید بتوانیم پساب را بازگردانده و مجدد از آن استفاده کنیم. اگر پولی را که امروز صرف استخراج آب، انتقال آب و احداث سد می کنیم را به حوزه استفاده از پساب ببریم قطعا به سود کشور خواهد بود. ما می توانیم از پساب در بسیاری از کارخانه های بزرگ و کوچک استفاده کنیم.

عدم استفاده صحیح از منابع ما را به بحران آبی رسانده است

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر روش آبیاری غرق‌آبی که امروز در پایین دست سدها اجرایی می شود، بخش قابل توجهی از آب را هدر می دهد پس استفاده صحیح از منابع موجود آبی بسیار حائز اهمیت است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما منابع آبی کمی نداریم بلکه از آنها به شکل درستی استفاده نمی کنیم و این امر سبب شده با وضعیت کنونی بحران آب مواجه شویم.

رحیمی مظفری در پایان با بیان اینکه چرخش آب در صنعت کشور و استفاده از پساب ها در این بخش یکی از بهترین گزینه ها برای بهینه سازی مصرف آب است، تاکید کرد: بهینه سازی مصرف آب باید از بخش صنعت و کشاورزی کلید خورده و نباید همه فشار صرفه جویی را بر دوش مردم بیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *