ستاد‌های بازسازی مناطق آسیب دیده در ۲۲ نقطه کشور فعال است

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور در سفر به شهرستان‌های لامرد و مُهر، کلید ۷۱ واحد مسکونی بازسازی شده را به سیل زدگان این شهرستان‌ها اهدا کرد.

او گفت: ستاد‌های بازسازی در سطح کشور از چشم و دید مسوولین پنهان نیست و این مناطق مورد غفلت قرار نگرفته و کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در ستاد‌های بازسازی صورت می‌گیرد به دولت منعکس می‌گردد و برآورد خسارت‌ها به صورتی دقیق انجام شده است.

نیکزاد گفت: دولت هم در این زمینه همکاری‌های بسیار مطلوبی داشته و اعتبارات تمامی مصوبات را تامین کرده که آخرین مورد آن مربوط به زلزله خوی بوده است که تسهیلات بازسازی به تمامی بانک‌های عامل در این شهرستان ابلاغ شده است و وام‌های بلاعوض هم با توجه به وضعیت درآمدی کشور تامین و تخصیص داده خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن کشور گفت: وام‌های مسکن در منطقه لامرد و مُهر هم به بانک‌ها ابلاغ شده و اکثرا به مردم پرداخت شده است، و وام‌های بلاعوض‌ها نیز ۶۰ درصد توسط دولت تخصیص داده شده و باقی دیگر تا دو هفته آینده پرداخت خواهد شد.

نیکزاد با بیان اینکه در کشور ما در حوادثی که اتفاق می‌افتد از رئیس جمهور تا معاونین و همه مسوولان ذیربط با حساسیت تمام ورود می‌کنند اضافه کرد: در همه حوادث دولت و مجلس در کنار مردم هستند و افرادی که منزل آن‌ها در حوادث سیل و زلزله دچار آسیب می‌شود احساس تنهایی نمی‌کنند.

بازسازی ۴۱۳ واحد آسیب دیده از سیل در استان فارس

مدیر کل بنیاد مسکن فارس نیز در حاشیه این نشست گفت: در دی ماه پارسال ۴۱۳ واحد آسیب دیده از حوادث در استان فارس نیاز به احداث مجدد داشت که ساخت همه واحد‌ها با اعتبارات تخصیصی شروع شده است.

عطاء الله زمانی گفت: در عملیات انجام شده ۲۵۷واحد به مرحله سقف رسیده و ۷۱واحد نیز تا به امروز به بهره برداری رسیده است. در بخش پرداخت وام‌های بلاعوض نیز ۶۵ درصد وام‌ها برای واحد‌های احداثی‌ها پرداخت شده و در بقیه موارد مانند وام تعمیرات و اسکان موقت، متقاضیان فقط ۵۰ درصد بلاعوض خود را دریافت کرده اند.

او گفت: با توجه به اینکه برای دو روستای “چاهگزی و نورآباد “شهرستان مُهر اعتباری از محل سیل در سال گذشته تخصیص داده نشده بود، ۱۸ واحد مسکونی در این دو روستا ساخته و تعمیرات آن آغاز خواهد شد.

لزوم تامین اعتبارات مصوبات سال گذشته سفر

سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه سفر رییس بنیاد مسکن کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهندس رستم قاسمی گفت: از رئیس بنیاد مسکن کشور می‌خواهیم نسبت به مصوبات سفر چند ماه قبل توجه جدی تری به عمل آید.

موسوی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه‌ها و مصوبات این سفر تامین اعتبار نشده است گفت: امید است در ادامه این اعتبارات تامین شود. همچنین مقرر شده بود ۷۰ میلیارد تومان طرح هادی روستایی تا پایان ۱۴۰۰ تامین گردد، به دلیل کافی نبودن اعتبارات این موضوع هم همچنان محقق نشده است.

نماینده شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس گفت: دو هزار فقره وام روستایی نیز در سفر قبل دکتر نیکزاد درخواست شده بود که این اعتبارات هم هنوز تامین نشده است و امید است تحقق یابد. در مورد سیل، منطقه دارالمیزان هم این شهرستان بیشترین آسیب را دیده که طبق کارشناسی‌های انجام شده جابجایی این روستا در منطقه ” گنبدو ” جانمایی شده و امیداوریم تسهیلات لازم برای انجام جابجایی تامین شود.

این نماینده مجلس گفت: اجرای طرح هادی و توسعه فضای سبز هم در روستا‌ها در دستور کار است که به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

تامین اعتبار و اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه معابر

فرماندار شهرستان لامرد نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور رئیس بنیاد مسکن کشور در این شهرستان گفت: اجرای توسعه معابر و آسفالت روستای ” رئیسی زائر یحیی” در این شهرستان به میزان ۷ هزار و ۴۰۰ متر مربع با اعتباری معادل ۱.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق نفت خیز توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

ابراهیم کرامت فر با اشاره به زیرسازی حدود ۱۵۰۰ متر لبه گذاری معابر روستایی توسط دهیاری این روستا اظهار کرد: در سال جاری میزان ۱۶۵ هزار متر مربع آسفالت در روستا‌های شهرستان کار شده که ۹۱ هزار متر از طریق قیر مشارکتی و ۷۴ هزار متر مربع با اعتبارات دولتی انجام شده است.

نیاز به بازنگری خسارت‌ها

فرماندار شهرستان مُهر نیز در این جلسه گفت: بهتر است دیوار ساحلی روستا‌ها و طرح خطرپذیری در روستا‌های این شهرستان اجرایی شود تا با آمدن سیل معابر روستایی را تخریب نکند.

حمزه محمدی گفت: در سیل پارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان مُهر خسارت به بار آورده که ۲۵روستا تامین خسارت شده و ۱۲ روستا نیاز به بازنگری در تامین خسارت دارد.

او گفت: بسیاری از طرح‌های توسعه معابر روستایی در این شهرستان نیاز به تامین قیر دارد، واگذاری زمین به جوانان و متقاضیان نیز از خواست‌های مردم است.

در سفر اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن کشور به جنوب فارس طرح بازسازی ۴۱۸واحد که بر اثر سیل ویرانگر سال گذشته دچار آسیب شده بود به بهره برداری رسید و کلید ۷۱ واحد به صاحبان این واحد‌های مسکونی اهداء شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *