آبرسانی به روستای «جهان‌تیغ» هدیه باارزش بسیجیان برای پایان دغدغه‌ اهالی روستا

به گزارش خبرنگار ایرنا، نایب شورای اسلامی روستای «جهان‌تیغ» در حاشیه مراسم بهره‌برداری رسمی از این طرح که با حضور سردار ضیاءالدین حزنی فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیب پاسدار علی ملک‌شاهکوهی فرمانده سپاه نینوا گلستان و تنی چند از از مسوولان استانی و محلی انجام شد، نتوانست جلوی شوق خود را بگیرد و با خوشحالی به نمایندگی قدردانی اهالی روستا را از اقدام به‌جا سپاه نینوا استان اعلام کرد و در چند جمله کوتاه سختی‌های تامین آب اهالی را در گذشته تشریح کرد.

عباس گلوی افزود: اصلا فکر نمی‌کردیم که سپاه منجی حل مشکل آبرسانی این روستا شود و دغدغه چندین ساله ما را در کوتاه‌ترین زمان، حل کند.

داوود جهان‌تیغ پدر یکی از شهدای روستا هم با قدردان از خدمات آبرسانی سپاه استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: اهالی روستا برای تامین آب شرب و شستشوی خود به دلیل فرسوده شدن شبکه آبرسانی دچار مشکل بودند و مشقات فراوان بر آنها به ویژه بانوان در تهیه آب مورد نیاز تحمیل می‌شد.

وی افزود: اهالی در شبانه‌روز فقط چند ساعت آب در شبکه آبرسانی داشتند که آن هم تامین کننده نیاز ساکنان روستا را نمی‌داد.

طرح آبرسانی روستای «جهان‌تیغ» هدیه باارزش بسیجیان برای پایان دغدغه‌ اهالی روستا

به گفته وی روستای «جهان‌تیغ» از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دارای شبکه آبرسانی بوده‌اند اما مرمت و نوسازی فرسودگی شبکه آبرسانی، سال‌ها دغدغه اهالی برای تامین آب شرب شده بود.

دهیار روستای «جهان‌تیغ» هم طرح آبرسانی را هدیه با ارزش در هفته بسیج از سوی بسیجیان برای این روستا دانست و گفت: امروز اهالی روستا به وضوح، کارکرد بسیج را در حل دغدغه مردم لمس کردند.

فائزه نمازی که ۲ ماه به عنوان دهیار فعالیت خود را در روستای «جهان‌تیغ» آغاز کرده است، افزود: بسیار خوشحالم که در ابتدای کارم، الگویی از خدمات‌رسانی را می‌بینم که نشاط در میان اهالی موج می‌زند.

وی ادامه داد: این طرح آبرسانی که طی چهار ماه با همت بسیج سازندگی سپاه استان اجرا و بهره‌برداری شده، نمونه‌ای از خدمت بی‌منت برای مردم به شمار می‌رود.

به گفته وی در روستای جهان‌تیغ بیش از ۳۵۰ خانوار با جمعیتی هزار و ۱۰۰ نفر زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی است.

آبرسانی به روستای «جهان‌تیغ» هدیه باارزش بسیجیان برای پایان دغدغه‌ اهالی روستا

نایب رییس شورای اسلامی روستای جهان‌تیغ گفت: شورا اسلامی روستا طی نامه‌ای به مسوولان دستگاه‌های مرتبط، تامین آب شرب اهالی را یکی از اولویت‌های شورا اعلام کرده بود که در قالب طرح جهادآبرسانی، شبکه آبرسانی روستا نوسازی شده است.

عباس گلوی به خبرنگار ایرنا افزود: این روستا اکنون دارای چاه آب شرب بوده و با اجرای طرح نوسازی شبکه آبرسانی داخل روستا، مشکل آن حل شده ولی برای پایداری آن نیاز مبرم به اتصال به مجتمع آبرسانی «پیرواش» که ۲۰ روستا را پوشش می‌دهد، است.

آبرسانی به روستای «جهان‌تیغ» هدیه باارزش بسیجیان برای پایان دغدغه‌ اهالی روستا

فرمانده سپاه نینوا گلستان طی سخنانی خطاب به اهالی روستای «جهان‌تیغ» شرکت‌کننده در مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی، گفت: همواره قدردان آب در اختیار را بدانید و از این نعمت خدادادی به خوبی استفاده کنید.

سردار سرتیپ پاسدار علی ملک‌شاهکوهی افزود: این طرح در قالب اجرای جهادآبرسانی به ۴۸۰ روستای استان طبق تفاهم‌نامه صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب استان اجرا و بهره‌برداری شده است.

وی همچنین از حل تنش آبی ۸۰ روستای این استان در قالب «طرح جهاد آبرسانی» که از ابتدای امسال خبر داد و گفت: مشکلات دسترسی اهالی این روستا به آب شرب، خط انتقال و شبکه آبرسانی، حفر چاه، ساخت مخزن آب و ایستگاه پمپاژ بوده که با ورود بسیج سازندگی حل و آماده بهره‌برداری اهالی آنها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با اشاره به اهمیت اجرای طرح جهاد آبرسانی در این استان گفت: این طرح به ۴۳۲ روستای استان با پوشش ۳۷۰ هزار نفر جمعیت از ابتدای امسال با همکاری سپاه نینوا استان عملیاتی شده که این، اقدام کم‌نظیر دولت در تامین آب آشامیدنی پایدار ساکنان این مناطق است.

ایرج حیدریان به خبرنگار ایرنا افزود: این طرح که توسط وزارت نیرو پیگیری می‌شود شامل حفر و تجهیز ۳۰ حلقه چاه، ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع به طول هزار و ۲۹۱ کیلومتر، ایجاد ۷۲ مخزن با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب و ساخت ۱۰ ایستگاه پمپاژ است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا و سپاه نینوا گلستان به اجرا درآمده است.

به گفته وی ۸۲ درصد حجم کار اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۴۳۲ روستای اولویت‌دار گلستان در حوزه اجرای ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح توسعه روستایی گلستان ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و قرار است تا ۳۰ ماه آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

حیدریان با قدردانی از تلاش سپاه نینوا گلستان و قرارگاه خاتم‌الانبیا در اجرای این طرح، بیان کرد: امسال هزار و ۱۷۰ میلیاردریال اعتبار برای اجرای این طرح در استان جذب شده و تاکنون حفر ۱۰حلقه چاه انجام و ساخت ۲۷ مخزن آب و سه ایستگاه پمپاژ و بخشی از خطوط انتقال و ایجاد یا نوسازی شبکه آبرسانی در دست اجرا است.

به گفته وی تاکنون در مجموع بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی طرح جهاد آبرسانی در استان دارد.

حیدریان همچنین از پیشنهاد اضافه شدن ۶۶ روستا دیگر برای اجرای طرح تامین آب آشامیدنی پایدار استان در طرح جهاد آبرسانی خبر داد.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۷ درصد از این جمعیت در هزار روستا و آبادی سکونت دارند و از طریق کشاورزی تامین معاش می‌کنند.

تنگناهای متعدد در تامین آب آشامیدنی به قصه تلخ و تکراری یک دهه اخیر در استان گلستان تبدیل شده است سال‌هاست که این خطه به عنوان یکی از سرسبزترین استان های شمالی کشور اقلیمی خشک و کم باران را تجربه می‌کند که براساس گزارش مسوولان شرکت آب منطقه‌ای گلستان، این استان طی ۲ سال اخیر با پدیده خشکسالی و کم‌بارشی شدید مواجه شده و منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی آن به شدت افت کرده است.

براساس داده‌های شرکت اب منطقه‌ای گلستان، این استان در شرایط نرمال و به دور از خشکسالی از ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون مترمکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه‌های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *