۱۰ هزار طرح آبرسانی روستایی در کشور فعال است

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید آقازاده حبشی روز سه شنبه در چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران در دانشگاه قم، افزود: علاوه بر این، ۵ هزار طرح آبرسانی روستایی نیز با مشارکت خیرین کلید خورده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷ هزار طرح استانی، ۱۱۹ طرح ملی در حوزه آب و ۹۵ طرح ملی در بخش فاضلاب در سطح کشور در حال انجام است که تا پایان امسال ۱۷ طرح آبرسانی و ۱۳ طرح توسعه شبکه فاضلاب تکمیل می‌شود.

معاون مهندسی شرکت توسعه آب و فاضلاب کشور گفت: با تکمیل این طرح‌ها، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب پساب به‌صورت متوسط سالانه تولید خواهد شد که بخش زیادی از نیاز بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز را می‌توان تامین کرد.

آقازاده حبشی بابیان اینکه از ۴ دهه گذشته موضوع آب موردتوجه ویژه در سطح جهان قرارگرفته و به یک مساله مهم زیست‌محیطی، سیاسی و امنیتی تبدیل‌شده است، یادآور شد: جهان امروز با افزایش تقاضا و کمبود منابع و ذخایر آبی روبه‌روست و هم‌زمان کیفیت آب مصرفی نیز کاهش‌یافته است.

وی تصریح کرد: برای مدیریت مطلوب آب در کشور لازم است تا ضمن حمایت‌های سیاسی در عرصه تصمیم سازی، مصرفت کنندگان آب نیز در مدیریت آن درگیر شده و مشارکت فعال داشته باشند و هم‌زمان‌ همکاری‌های منطقه‌ای نیز در تامین و نحوه مصرف منابع آبی موردتوجه قرار بگیرد.

معاون مهندسی شرکت توسعه آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه میزان تقاضای آب از ذخایر و منابع واقعی بیشتر است و این مساله سبب بروز چالش‌های اساسی شده است، گفت: برخی روش‌های مدیریتی نادرست در حوزه آب و فاضلاب باید کنار گذاشته‌شده و از تجربه کشورهای موفق در راهبری آب استفاده بهینه‌ای شود.

وی آینده‌نگری لازم و تصمیم سازی در حوزه آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: تداوم خشکسالی و کمبود منابع آبی، جزو چالش‌های مهم و اساسی کشور است.

چهارمین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب امروز در دانشگاه قم آغاز شد و تا فردا دوم آذرماه جاری ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *