آبخیزداری منطبق بر اقلیم خراسان جنوبی برای مقابله با خشکسالی است

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد، با اشاره به مساحت بیش از ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی افزود: از این مقدار هفت میلیون و ۵۰۰ هکتار وسعت حوزه‌های آبریز استان است که تاکنون در ۲ میلیون هکتار کار مطالعاتی انجام شده است.

وی بیان کرد: تاکنون در ۹۰۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبریز این استان طرح‌های آبخیزداری اجرا و منجر به احداث ۲ هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری شده که این سازه‌ها ظرفیت کنترل بیش از ۸۷ میلیون مترمکعب سیلاب را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به دلیل مشکلات حادی که چند سال اخیر در کل کشور در حوزه سیل رخ داده، مسوولان کشوری نگاه جامع‌تری نسبت به مدیریت جامع آبخیز دارند و در همین راستا تشکیل کارگروه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: در این کارگروه همه دستگاه‌های متولی متناسب با شرح وظایف، نیازها و اولویت‌هایی که دارند در قالب یک برنامه جامع با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برنامه‌های مختلفی را طراحی، پیشنهاد و اجرایی خواهند کرد.

نصرآبادی افزود: امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان تخصیص یافت و در حال حاضر ۴۰ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات تخصیص یافته در دست اجراست.

وی گفت: در سال جاری از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۷۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن تزریق شده است و در صورت تخصیص کامل این اعتبار ۱۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی احداث خواهد شد همچنین از محل‌های دیگر در حال پیگیری برای جذب اعتبار به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری هستیم.

دانشیار گروه آبخیزداری دانشگاه بیرجند هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی نیازمند مدیریت جامع و جدی در حوزه‌های آبخیز و آبریز است.

سید محمد تاج‌بخش افزود: ما در خراسان جنوبی کمبود منابع آبی نداریم بلکه مشکل مدیریت در مصارف و منابع داریم، براساس کارهای کارشناسی انجام شده با جمع‌آوری آب باران می‌توانیم تا ۲۷ درصد مصرف خانوار شهری را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بهترین طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی مدیریت روان‌آب‌هاست عنوان کرد: گاهی در مدیریت منابع آب به دنبال طرح‌های بزرگ هستیم و از مدیریت‌ طرح‌های کوچک و اثرگذار غافل می‌شویم.

این استاد دانشگاه گفت: بندهای آبخیز در منطقه خراسان قدمت سه هزار ساله دارند و ما نمی‌توانیم راهکاری ارائه دهیم لذا دانش بومی مردم منطقه بهترین راهکار برای همه ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *