سرمایه‌ای که قربانی سهل‌انگاری شد

محمد کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: بارش باران در تابستان به ۶۴ مزرعه شیلات استان یعنی معادل ۱۵ درصد از ۴۲۰ مزرعه فعال استان خسارت وارد کرد و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تن ماهی پرواری و یک میلیون بچه ماهی را تلف کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری افزود: خسارات در سه بخش پرواری، بچه‌ ماهی و سازه مزرعه بررسی شد و مراحل اعلام خسارت تا مرحله طرح در هیئت دولت پیش رفت.

کریمی بیان کرد: چندی پیش طی نامه‌ای از مرکز اعلام شد که اعتبارهایی برای جبران خسارت به استان‌ها تخصیص و به استانداری استان‌ها ابلاغ شده است.

تخصیص ۱۹۵ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های زیرساختی سیل به مجموعه کشاورزی 

وی ادامه داد: سهم استان ما از این اعتبارات ۱۹۵ میلیارد تومان اعلام شد تا صرف تعمیر راه‌ها، سازه‌ها و زیرساخت‌های کشاورزی آسیب‌دیده از سیل شود اما در پیگیری آخر از استانداری استان ظاهراً هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.

کریمی با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت در کوهرنگ بود، گفت: شهرستان کوهرنگ، لردگان و اردل به ترتیب بیشترین تلفات ماهی را داشتند، در این سیل سازه‌ای تخریب نشد اما انباشتگی گل و لای عامل آسیب به مزارع شد و تخلیه این گل‌ و لای سخت و هزینه‌بر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان با بیان اینکه گل‌آلودگی آب و ممتد بودن این آلودگی سبب افزایش گل انباشته شده در استخرها شد، توضیح داد: اکثر مزارع استان از آب رودخانه استفاده می‌کنند و همین مزارع دچار حجم بالایی از گل شدند.

وی ادامه داد: هرچند که قبل از وقوع سیل هشدار به شیلات‌داران داده شد تا ماهی‌های پرورش‌یافته را از استخر خارج کنند اما کار خاصی نمی‌توانستند در آن شرایط انجام دهند چراکه این اتفاق در چند استان کشور رخ داده بود و بازار کشش پذیرش این حجم از ماهی را نداشت.

سردخانه‌ها و کارخانه‌ها جایی برای نگهداری ماهی‌های پرورشی نداشتند

کریمی بیان کرد: با وجود اینکه قیمت ماهی تا ۲۵ هزار تومان هم افت کرد باز هم مشتری‌ نداشت و بازار خراب، پر شدن ظرفیت سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولید پودر ماهی باعث شد که حجم بالایی از ماهی‌های پرورش یافته و حتی لاشه ماهی‌ها در مزارع بمانند.

وی ادامه داد: همچنین ممتد بودن آلودگی آب رودخانه راهی برای نجات ماهی‌ها باقی نگذاشت و اگر مدت زمان آلودگی کم بود می‌شد تا چند روز جلوی ورود آب به استخرها را گرفت.

تنها ۵ شیلات از ۶۴ شیلات خسارت دیده بیمه بودند

مدیر شیلات و آبزیان استان با بیان اینکه ۳ سال است که بارها شیلات‌داران را وادار به بیمه کردن ماهی‌های خود کرده‌ایم، گفت: متاسفانه از ۶۴ مزرعه آسیب‌دیده تنها ۴ الی ۵ مزرعه بیمه بودند و توانستند از مزایای بیمه استفاده کنند.

وی ادامه داد: درست است که بیمه کردن محصولات مزایایی دارد اما هزینه بالای بیمه مانند پرداخت ۶۰۰ تومان به ازای هر بچه ماهی و البته سهل‌انگاری برخی شیلات‌داران باعث شد که تعداد کمی از مزرعه‌داران از این فرصت استفاده کنند.

کریمی در پایان گفت: شیلات‌داران خیلی به بارندگی با این شدت در فصل تابستان و ایجاد خسارت اعتقاد نداشتند اما این سیل اخیر تلنگری برای آنان شد تا بیشتر مراقب محصولاتشان باشند و بیشتر از بیمه استفاده کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *