برنامه‌ریزی هلال‌احمر برای امدادرسانی در شرایط خطرهای متاثر از تغییرات اقلیمی

 تغییرات اقلیمی استراتژی جمعیت هلال احمر ایران در پاسخگویی به سوانح را تغییر داده و برنامه‌ریزی جدیدی برای عملکرد این نهاد شکل داده است.

بر پایه آمارهای سازمان امداد و نجات هلال احمر، سوانح جوی در ۶ ماهه نخست امسال ۵۱ درصد افزایش یافته است، به عبارتی سیل‌های پی در پی خارج از فصل همچون آنچه که تابستان گذشته در امامزاده داود و فیروزکوه استان تهران اتفاق افتاد رو به افزایش است در حالی که امدادگران به طور مستمر درگیر امدادرسانی به مردم دچار خشکسالی‌ و تنش آبی در جنوب و مرکز ایران هستند.

راهبرد مواجه با تاثیرات نامطلوب تغییرات اقلیمی در جمعیت هلال احمر تدوین و بر پایه آن یک برنامه اجرایی نوشته شده‌ است اما برای انجام آن نیاز به بسیج شامل جذب منابع مالی داخلی و خارجی، در دسترس بودن ادوات و ابزار لازم و مدرن همچنین آموزش همگانی مردم و آموزش تخصصی امدادگران و نجاتگران است.

برنامه‌ریزی هلال‌احمر برای امدادرسانی در شرایط خطرهای متاثر از تغییرات اقلیمی

ایران بیشترین خسارات را از پدیده تغییرات اقلیمی دیده است

مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور نخست است که بیشترین تاثیر را تغییرات اقلمی را تجربه کرده است، گفت: حتی ما در منطقه نیز بیشترین آسیب را دیده‌ایم؛ بنابراین نیاز به توجه و برنامه‌ریزی جدی برای کاهش این آسیب‌ها داریم.

وی با بیان تدوین برنامه‌ای برای کاهش خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی در هلال احمر افزود: سیل تابستان امسال نشان داد، ‌تغییرات اقلیمی در صورتی که به آن توجهی نشود، می‌تواند خسارات مالی و جانی زیادی برای کشور به بار آورد بنابراین هلال احمر در این راستا برنامه‌ای پنج ساله‌ را تدوین کرده است.

تخصیص اعتبارات برای برنامه پنج ساله هلال احمر 

ولی پور افزود: این برنامه پنج ساله به اعتبار حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان آن به تجهیز و شارژ انبارهای امدادی به میزان امداد رسانی به ۱۰ درصد جامعه اختصاص یافته است.  

ولی پور در ادامه با بیان این که کاهش و جلوگیری از تبعات ناشی از خسارات تغییرات اقلیمی  علاوه بر نوسازی و تجهیزات جدید به امکانات جدید نیاز دارد، ‌افزود: آموزش مهارت و دانش کافی برای مواجه صحیح با این آسیب‌ها از جمله دیگر مولفه‌های این برنامه پنج ساله است.

برنامه‌ریزی هلال‌احمر برای امدادرسانی در شرایط خطرهای متاثر از تغییرات اقلیمی

هلال احمر در حال رایزنی 

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: برای عملیاتی شدن این برنامه در حال رایزنی با نهادهای مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر این بودجه محقق نشود، نگرانی در این بابت وجود دارد، ‌گفت: مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند؛ تا کنون نیروی هلال احمر در هر شرایطی پای کار بود و در صورت نیاز  و وقوع بحران دیگر نهادها همچون نیروهای مسلح همکاری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *