۳۰ درصد از شبکه توزیع آب رازوجرگلان خراسان‌شمالی نیازمند اصلاح فوری است

احمد وحیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ۲۰ درصد شبکه توزیع آب این شهرستان در بخش های مرکزی، غلامان و جرگلان فرسوده و نیازمند به روزرسانی است.

وی افزود: در این راستا امسال ۱۱ میلیارد تومان و سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اصلاح شبکه توزیع آب رازوجرگلان اختصاص یافت.

وحیدی با اشاره به کاهش بارندگی در این شهرستان مرزی، گفت: در این میان کاهش بارندگی‌ها در سالجاری نیز موجب شده است تا آب آشامیدنی برخی از روستاهای این شهرستان مرزی نیز با تانکر تامین شود.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان رازوجرگلان اضافه کرد: اینک حدود ۲۰ روستا در این شهرستان مرزی با تنش آبی مواجه است که از این تعداد به ۱۲ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

اجرای پروژه آبرسانی روستای مرزی پرسه سو 

وحیدی با اشاره به اجرای پروژه آبرسانی در قالب مجتمع ۵۵ روستایی در روستای «پرسه سو» خاطرنشان کرد: این طرح با هدف بهره مندی از آب های مرزی در یکسال اخیر وارد فاز اجرایی شد.

وی گفت: برای این طرح ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و با بهره برداری از آن ۸۰ درصد مرزنشینان از آب شرب بهداشتی پایدار بهره مند می شوند.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن  استان در این شهرستان است.

براساس آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی؛ حدود ۲۵۶ روستای در این خطه شمال شرق کشور با تنش آبی مواجه هستند که برای رفع آن به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این میزان اعتبار برای آبرسانی و یا مرمت شبکه انتقال و چشمه ها باید هزینه شود.

در استان خراسان شمالی حدود یک میلیون و پانصد هزار متر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب وجود دارد که ۴۰ درصد از آن عمر بالای ۳۰ سال دارد و ۳۵۰ کیلومتر از این مقدار که حدود ۲۰ درصد را تشکیل می دهد، فرسوده و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *