روایت مدارس سی سخت ۲۰ ماه بعد از زلزله/ وقتی دانشآموزان صاحب مدرسه شبانهروزی میشوند
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در قاب چهرهها، لبخند زیبایی میدرخشد و حس خوشایندی حاکم شده است؛ برخی بچهها کنار حیاط ایستادهاند و برخی هم پشت سر مسؤولان به داخل سالن آمدهاند. از اینکه صاحب مدرسه نوساز شدهاند، خوشحالند و با تبسمهای شیرینشان به استقبال میهمانان آمدهاند.
یکی از بچهها که از همه سر زبانتر به نظر میرسد، میگوید: «روزهای سختی را بعد از زلزله گذراندیم اما حالا خوشحالیم که زندگی شیرین شده است. درس خواندن در مدرسه نوساز خیلی لذت بخش است. خیلی. به خصوص که این مدرسه شبانهروزی هست یعنی برای دانشآموزانی هست که در روستاها امکان تحصیل ندارند».
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مهراله رخشانیمهر معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسؤولان کشوری و استانی به سی سخت آمدهاند تا ۵ طرح آموزشی و تربیتی را افتتاح کنند.
خوابگاه دانشآموزی ابنسینا با زیربنای یک هزار و ۳۶۰ متر مربع، دبیرستان ۶ کلاسه شهید بهشتی با زیر بنای یک هزار و ۸۰ متر مربع، هنرستان ۹ کلاسه شبانهروزی «احمدعارف» با زیربنایی در حدود ۸۰۰ مترمربع، مدرسه ۲ کلاسه کوخدان بازیربنای ۱۰۰ مترمربع و خوابگاه دانش آموزی حضرت فاطمه زهرا (س) نیز با متراژ ۹۷۶ مترمربع طرحهایی بودند که جمعه گذشته یعنی ۱۵ مهر به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفتند.
* بعد از شبی که زلزله آمد
مگر میشود آن شب تلخ فراموش شود؛ شب سرد زمستانی که زمین ناگهان به لرزه درآمد؛ اهالی منطقه هنوز کاملا به خاطر دارند. دقیقا ساعت ۲۲:۰۵ روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ بود.
زمین لرزهای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شهر سی سخت مرکز شهرستن دنا در استا کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زمینلرزه در عمق ۸ کیلومتر زمین رخ داد و کانون آن در فاصله ۱۰ کیلومتری سی سخت، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
مردم باز هم در کنار زلزلهزدگان آمدند و چادرهای امداد و هلال احمر برپا شد؛ کمکهای مختلف از راه رسید؛ در کنار این کمکها، گروههای تخصصی و ارزیاب متشکل از معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و کارشناسان حوزه نظارت، جهت بررسی میدانی و ارزیابی میزان خسارتهای احتمالی، به محل حادثه اعزام شدند.
به مدد تجربه کسب شده از زلزله کرمانشاه و نتایج مثبتی که از تعیین استانهای معین جهت یاری رسانی به استان زلزلهزده حاصل شده بود، استانهای معین برای کمک به استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس و اصفهان تعیین شدند.
در این مدت ساخت و بهسازی ۴۵ فضای آموزشی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان انجام شد؛ ۳۳ فضا نیاز به تعمیرات داشت که به طور کامل انجام شد؛ ۴ فضا مقاومسازی شد و ۸ فضا نیازمند تخریب و بازسازی بود که انجام شد.
* استحکام مدارس ساخته شده ۲ دهه اخیر در برابر زلزله
مهراله رخشانیمهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین افتتاح پروژههای آموزشی آسیبدیده از زلزله سی سخت، اظهار میکند: یکی از مهمترین مأموریتهای سازمان نوسازی مدارس کشور ساخت مدارس ایمن و استاندارد در سراسر کشور است که در این راستا احداث، بازسازی و مقاوم سازی پروژهها و فضاهای آموزشی را پیش میبریم.
وی ادامه میدهد: در زلزله سیسخت تلاش کردیم که مدارس را به موقع به چرخه آموزشی برسانیم که ۳۳ مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی بود و این امر با سرعت انجام پذیرفت و مدارس پذیرای دانشآموزان شد.
رخشانیمهر اضافه میکند: از ۸ فضای آموزشی و تربیتی که نیازمند تخریب و بازسازی بود، ۵ طرح تکمیل شده و به بهره برداری رسید و ۳ فضای آموزشی دیگر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد درحال اجراست که امیدواریم تا دهه فجر این پروژهها نیز تکمیل و آماده تحویل شوند.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ارتقای کیفیت ساخت فضاهای آموزشی، میافزاید: هر مدرسهای که بر اساس آییننامه جدید که از سال ۱۳۸۰ تهیه شد، ساخته شده باشد، مقاومت و استحکام کافی در مقابل زلزلهها را نشان داده است و بیشترین تخریبها مربوط به مدارس فرسوده با قدمت بالای ۴۰ تا ۵۰ سال بوده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اهمیت و جدیت پیگیری بازسازی و مقاوم سازی مدارس آسیب دیده از زلزله سی سخت، میگوید: در بحث تجهیز مدارس نیز تلاش کردیم تمام نیازهای مدارس به ویژه هنرستانها را تأمین کنیم که ۷۰ میلیارد تومان در کهگیلویه و بویراحمد برای این منظور هزینه شده است.
رخشانیمهر در ادامه ضمن قدردانی از زحمات همکاران ادارات کل نوسازی مدارس استانهای خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی، اظهار میکند: استفاده از ظرفیت استانهای معین در هنگام بروز رخدادهای طبیعی در یک منطقه به معنای ناتوانی آن استان در مدیریت و انجام مسؤولیتهای مرتبط نیست، این امر علاوه بر اینکه موجب تسهیل و تسریع در انجام کارهاست، استفاده از طرحها، تجربیات و ایدههای استانهای همکار در اجرای پروژهها و افزایش سطح تعاملات و روحیه تعاون و دوستی بین همکاران را در پی خواهد داشت.
*دولت به دنبال عدالت آموزشی در تمامی مناطق کشور است
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه دولت به دنبال اجرای عدالت آموزشی در تمام کشور از جمله مناطق محروم است، میگوید: توسعه فضاهای آموزشی و فراهم کردن زمینه دسترسی همه کودکان و نوجوانان به امکانات آموزشی در اولویت است
وی ادامه میدهد: با وجود اینکه کارهای زیادی در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است اما هنوز نیازها و مشکلاتی وجود دارد که رفع آنها مستلزم همکاری و همراهی مردم است؛ برای مثال تعداد ۱۳ هزار مدرسه سرویس بهداشتی نداشتند که خوشبختانه در این دولت مشکل سرویس بهداشتی ۷ هزار مدرسه برطرف شد. همچنین ساخت ۲ هزار و ۱۰۰ فضای آموزشی در کشور آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح دانش آموز شهید «رضا پناهی» خاطرنشان میکند: با روند مطلوب اجرای این طرح توسط ادارات کل نوسازی مدارس استانها مدارس سنگی و کانکسی در حال برچیده شدن هستند که انشاءالله با مشارکت خیرین تا مهرماه سال آینده نهایی میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کشور پیشرفتهای زیادی کرده و جز ۱۰ کشور اول در فناوریهای علمی است میگویئ: اینها به برکت ۳۶ هزار دانشآموز و ۵ هزار معلم شهید است.
نوری اظهار میدارد: سه فضای ورزشی در شهر زلزلهزده سی سخت در دست ساخت است که با بهرهبرداری از آنها بخشی از مشکلات ورزشی شهرستان دنا برطرف خواهد شد.
*اگر آموزش و پرورش را نسازیم…
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آموزش و فرهنگ موضوع اولویتدار امروز کشور است، میگوید: چه در مجلس و چه هرجای دیگر، آنهایی که دغدغه فرهنگ دارند باید سینه ستبر کرده و کمک کنند؛ باید به طور جدی موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مدنظر قرار داده و توان خود را برای اجرای آن به کار بگیریم؛ چرا که اگر آموزش و پرورش را نسازیم حتما در آینده با مشکلات عدیدهای رو به رو خواهیم شد.
وی با اشاره به اهمیت وفای به عهد در قرآن و احادیث رسول اکرم و ائمه اطهار (ع)، اظهار میکند: وقتی ما در منطقه زلزله زده سیسخت حضور پیدا کردیم و با خسارات وارد شده مواجه شدیم، کسی امیدی به بازسازی مدارس و عمل به وعدهها نداشت، اما وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور که تماسی با آنها داشتم، تعهداتی دادند که امروز ثابت کردند بر عهد خود وفادارند و این فضاها به واسطه خوش قولی آنها، به بهره برداری رسید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید میکند: باید حتما مدارس فرسوده و کانکسی را جمع کنیم اما آموزش و پرورش باید بیشتر به موضوعات آموزشی، تربیتی، کنکور و مباحث محتوایی و نرم افزاری تعلیم و تربیت بپردازد.
پایان پیام/