بارش‌های پاییز کمتر از نرمال است/ مدیریت ذخایر آبی در استان اردبیل جدی گرفته شود

سیاوش محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به در پیش بودن شروع کشت پاییزه و احتمال شروع دیرهنگام بارش‌های پاییزه اظهار کرد: با توجه به بارش‌های کمتر از نرمال در ماه‌های مهر تا آذر ۱۴۰۱ در این استان مدیریت ذخایر آبی همانند گذشته باید از اولویت‌های مهم در منطقه باشد و علاوه بر این لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم درباره کشت پاییزه نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: استان اردبیل در سال گذشته سال کم‌بارشی نسبتا شدیدی نسبت به دوره بلندمدت سپری کرد ، به گونه‌ای که میانگین بارش استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در دوره بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشت.

محمدی اضافه کرد: بررسی مقادیر بارشی استان از اول سال آبی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که متوسط بارش استان در فصل پاییز کاهش ۳۱ درصدی نسبت به دوره بلندمدت داشته است که این کاهش بارش توان با آغاز سال آبی و فصل کشت نیز بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: برغم کاهش میزان بارش‌ها در فصل پاییز پارسال بارش برف اواخر دی ماه باعث شد که متوسط بارش استان در فصل زمستان با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به بلند مدت همراه باشد و این امیدواری را به وجود آورد که استان از لحاظ ذخایر برفی در موقعیت خوبی نسبت به سال‌های قبل قرار گرفته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل بهار ۱۴۰۱ برغم اینکه اردیبهشت ماه پربارش و بیشتر از نرمال در استان حاکم شد ولی در مجموع شاهد کاهش بارش استان نسبت به بلندمدت بودیم به طوری که متوسط بارش استان در فصل بهار و تابستان ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۶ و ۸۰ درصد کاهش داشت.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: مجموع میانگین بارش استان در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۱۹ درصدی داشته و بررسی وضعیت از اول سال آبی تا پایان مردادماه نشان می‌دهد که بیشتر مناطق نیمه شمالی استان و مناطق غربی شهرستان خلخال تحت تاثیر خشکسالی خفیف و متوسط بوده و بیشترین شدت خشکسالی مربوط به شهرستان اصلاندوز می‌باشد که در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارد.

محمدی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده وضعیت چندان مطلوبی از لحاظ بارشی در پاییز ۱۴۰۱ برای استان متصور نیست ، مطابق با خروجی مدل‌های اقلیمی برای ماه‌های اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲ یعنی ۹ مهر تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود متوسط بارش استان اردبیل در این مدت تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه بلند مدت که ۹۵ میلی‌متر می‌باشد، کاهش یابد.

وی گفت: پیش‌بینی وضعیت بارشی استان در فصل زمستان ۱۴۰۱ حاکی از بهبود نسبی بارش‌ها بویژه در مناطق جنوبی استان است ، هرچند برای مرکز و شمال استان همچنان زمستان کم بارش و کمتر از نرمال مشاهده می‌شود و با توجه به فاصله زمانی تا فصل زمستان امکان تغییرات در خروجی مدل‌های اقلیمی نیز وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *