احتمال ارتباط بین گزارش‌های آلودگی هوا و مرگ‌های زودرس در خوزستان

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه شاید گزارش‌های ارائه شده در خصوص آلودگی هوا مرتبط با مرگ‌های زودرس باشد، گفت: کارون، ماهشهر، رامشیر، اهواز، رامهرمز، هویزه، مسجدسلیمان، هفتکل و آبادان و دزفول شهرهایی هستند که بیشترین احتمال مرگ زودرس را دارند.

کوروش نعمانی در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری برگزار شد، با اشاره به تدوین سند ملی پیشگری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سطح کشور اظهار کرد: ۸۲ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: طبق سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای بیماران قلبی و عروقی و همچنین دیابت، فشار خون، چربی بالا، کم‌تحرکی، اضافه وزن و چاقی در این برنامه اجرا می‌شود.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: غربالگری سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ نیز در حال اجرا است. برنامه غربالگری بیماری‌های مزمن تنفسی نیز به صورت آزمایشی در برخی شهرستان‌ها در حال اجرا است.

نعمانی با اشاره به عوامل خطر بیماری‌های واگیر گفت: تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی و مصرف دخانیات، برخی از عوامل خطر بیماری‌های واگیر هستند. بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و اختلالات روانی، پنج بیماری غیرواگیری هستند که عوامل خطر مشترکی دارند. تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و الکل و آلودگی هوا، عوامل خطر رفتاری و محیطی و اضافه وزن چاقی، دیابت و چربی خون به عنوان عوامل خطر متابولیکی در بیماری‌ها مطرح هستند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر، سالمندی است. در خوزستان امید به زندگی مردان ۷۴ سال و امید به زندگی زنان ۷۹ سال است. تا سال ۲۰۵۰ ، شروع سالمندی در سطح کشور به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد و مطمئنا بیماری‌های غیرواگیر افزایش می‌یابند.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت، راهی جز مراقبت‌های اولیه نیست. اگر این اقدامات انجام نشود، از طریق درمان تخصصی و فوق تخصصی نیز به این پوشش نخواهیم رسید.

نعمانی با اشاره به اهداف برنامه کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: نخستین هدف در این زمینه، کنترل مرگ‌های زودرس ناشی از این چهار بیماری است. در سال ۹۵ میزان مرگ‌های زودرس یعنی مرگ‌های ۳۰ تا ۶۹ سال، ۱۸ درصد بود. پس از گذشت حدود پنج سال هنوز در همان حد ۱۸ درصد مانده‌ایم در حالی که باید این رقم به ۱۴ درصد می‌رسید. در حال حاضر احتمال مرگ زودرس در جمعیت خوزستان هنوز ۱۸ درصد است در حالی که این احتمال در سطح کشور به ۱۳ درصد رسیده است. شاید گزارش‌های ارائه شده در خصوص آلودگی هوا مرتبط با مرگ‌های زودرس باشد.

وی ادامه داد: کارون، ماهشهر، رامشیر، اهواز، رامهرمز، هویزه، مسجدسلیمان، هفتکل و آبادان و دزفول شهرهایی هستند که بیشترین احتمال مرگ زودرس را دارند که باید به این شهرستان‌ها توجه بیشتری شود.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به پویش ملی مبارزه با سرطان بیان کرد: سرطان با خودمراقبتی و امید قابل پیشگیری و درمان است. بر اساس اطلاعات موجود، وضعیت بروز سرطان در سطح جهان ۲۱۹ نفر در صدهزار نفر است اما در خوزستان ۱۶۸ نفر در صدهزار نفر است.

نعمانی افزود: با افزایش سالمندی و عوامل خطر، انتظار افزایش بروز سرطان‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به سرطان‌های شایع در خوزستان، گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در خوزستان، سرطان پستان، پوست، پروستات، کولورکتال و ریه است که سرطان پروستات، پوست، ریه، مثانه و کولورکتال در بین مردان خوزستان و سرطان پستان، پوست، کولورکتال، تیروئید و مغز شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان خوزستان است. در خوزستان سالانه حدود ۶ هزار ثبت جدید سرطان رخ می‌دهد.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شایع بودن سرطان پستان در بین زنان خوزستانی بیان کرد: باید در خصوص سرطان پستان برنامه‌ریزی و مراقبت لازم انجام شود.

نعمانی گفت: غربالگری و تشخیص زودرس در درمان سرطان بسیار مهم هستند و با کنترل عوامل خطر، ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است. همچنین ۵۰ درصد سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان هستند.

وی تصریح کرد: افزایش سن امید به زندگی، شیوه زندگی نامناسب، مصرف کم میوه، سبزیجات و مصرف زیاد قند، چربی، نمک و اضافه ‌وزن برخی از مهم‌ترین عوامل سرطان  هستند.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: در برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان، گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ ساله جهت غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در برخی مراکز منتخب اهواز، گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان و گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم در خوزستان می‌توانند به مراکز و پایگاه‌های و خانه‌های بهداشت خوزستان مراجعه کنند.

نعمانی با اشاره به علائم هشداردهنده سرطان گفت: تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در دو هفته، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی در مدفوع، واژن و نوک پستان، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل علائم مربوط به سرطان‌های شایع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *