۳۵ درصد آب تولیدی در شبکه توزیع تربت‌حیدریه هدر می‌رود

مهدی طلعتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدیریت توزیع و مصرف آب شرب در شرایط کنونی با توجه به افت شدید سطح آبهای زیرزمینی، کاهش بارندگیها و تقلیل توان آب‌دهی چاهها در شهرستان تربت حیدریه بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا کرده‌ است.
وی بیان کرد: در حال حاضر  ۵۷۰ حلقه چاه آب فعال برای مصارف شرب، صنعتی، خدمات، کشاورزی و غیرکشاورزی در سطح شهرستان تربت حیدریه وجود دارد که میزان استحصال آب از آنها در سال حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
طلعتی افزود: از آنجا که حدود هفت درصد آب در حوزه شرب و ۹۱ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، لذا ضمن ضرورت مدیریت مصرف آب، تنها در بخش آب شرب مجوز حفر چاه صادر می‌کنیم.
مدیر آب منطقه تربت‌حیدریه در ادامه افزود: از سال ۱۳۶۷ حفر چاه در دشت زاوه و تربت‌حیدریه به دلیل افت مستمر آبهای زیرزمینی برای چاههای کشاورزی ممنوع شده است، اما برای چاه‌های شرب و برخی صنایع “کم آب‌طلب” ممنوعیتی وجود ندارد.

به گفته وی، در قالب ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب، امکان تامین از طریق حفر چاه وجود دارد.
طلعتی همچنین گفت: مهمترین چالشی که اکنون وجود دارد، خشک شدن چند حلقه چاه آب شرب در منطقه “اسفیوخ” شهرستان تربت حیدریه است که سعی کردیم با چاه‌های “ازغند و جعفرآباد” جایگزین کنیم.
وی افزود: در چند ماه اخیر مجوز حفر چهار حلقه چاه در منطقه “جعفرآباد” صادر شد تا در سال آینده مشکل تامین آب شرب به حداقل رسیده و با قطعی آب مواجه نشویم.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *