بارش باران در تیر ماه مازندران ۸۱ درصد کمتر از مدت مشابه بلندمدت بود

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور میانگین بارش باران طی تیر ماه امسال در مازندران را ۷.۱ میلی‌متر اعلام کرد که این میزان در مقایسه با تیر ماه پارسال که ۳۰.۳ میلی‌متر متر بود حدود ۷۶ درصد و نسبت به مدت مشابه بلندمدت نیز که ۳۷ میلی‌متر بود، حدود ۸۱ درصد کاهش داشت و در واقع یکی از کم بارش‌ترین تیر ماه در دوره آماری بوده است.

این مرکز در گزارش خود عنوان کرده است که مقایسه بارش تیرماه سال جاری در شهرستان‌های مازندران نسبت به مدت مشابه بلندمدت نشان می‌دهد که در همه شهرستان‌های استان کاهش بارش وجود داشت و بیشترین کاهش بارش نیز مربوط به جویبار با ۹۴.۹ ، آمل ۹۴.۷، نوشهر ۹۲.۴، محمود آباد ۸۹.۸ و فریدونکنار ۸۷.۸ درصد بوده است.

 بررسی‌های توزیع بارش در مازندران نشان می‌دهد که تیر ماه امسال در همه شهرستان های مازندران بارش باران کاهش قابل ملاحظه داشته و حتی میزان بارش در بعضی از ایستگاه ها مثل بلده، رینه و کجور صفر بوده است.

بارش باران در تیر ماه مازندران ۸۱ درصد کمتر از مدت مشابه بلندمدت بود

گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور نشان می‌دهد که میانگین درصد تامین بارش سال آبی منتهی به تیر ماه امسال ۷۴.۱ درصد بوده که این میزان کمتر از مقدار بارش در مدت مشابه بلندمدت بود. میانگین بارش مدت مشابه بلندمدت استان نیز ۸۷.۰ درصد بود.

بر پایه این گزارش سهم بارش شهرستان‌های مازندران تا پایان تیر ماه سال جاری در شهرستان‌های نکا، جویبار، نوشهر، میاندرود، بهشهر، ساری، گلوگاه بیشترین میزان کاهش را نسبت به میانگین بلندمدت داشته اند و بیشترین افزایش نسبت به مقادیر نرمال نیز در رامسر، عباس آباد، قائم شهر و تنکابن مشاهده می شود.

بارش باران در تیر ماه مازندران ۸۱ درصد کمتر از مدت مشابه بلندمدت بود
بارش تجمعی تیر ماه مازندران نشان می دهد که بیشترین میزان بارش تجمعی در مناطقی از ساحل تا کوهپایه شهرستان‌های رامسر و تنکابن در غرب استان و قسمتی از شهرستان‌های ساری و قائم‌شهر و سوادکوه، سوادکوه شمالی، بابل بین ۲۰ تا ۴۰ میلی متر، قسمتی از ساحل و میان بند شهرستان نور در محدوده ۲۰ تا ۵۰ میلی متر و بارش تجمعی بیش از نیمی از سطح استان که شامل مناطق شرقی، بخش هایی از نوار ساحلی مرکز استان، آمل و نوشهر، ارتفاعات نور، چالوس، کلاردشت و قسمتی از شهرستان‌های غربی استان می شود، بین صفر تا ۱۰ میلی متر بوده است.

بارش باران در تیر ماه مازندران ۸۱ درصد کمتر از مدت مشابه بلندمدت بود

پهنه بندی اختلاف بارش تجمعی تیر ماه ۱۴۰۱ مازندران نیز نسبت به دوره بلندمدت نیز نشان می‌دهد بارش تجمعی در تمام مناطق استان در این ماه نسبت به بلندمدت اختلاف قابل ملاحظه ای داشت به طوری که بیشترین اختلاف مربوط به بخش عمده ای از جلگه تا ارتفاعات مناطق شرقی و مرکزی استان، نوشهر و قسمتی از شهرستان‌های چالوس، تنکابن و رامسر بین ۲۰ – تا  ۴۰ – میلی متر بوده و میزان اختلاف بارش در بقیه مناطق استان  نیز بین  ۴ – تا ۲۰ – میلی متر بوده است.

پهنه بندی خشکسالی هواشناسی در مازندران بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرّق استاندارد شده در دوره سه ماهه منتهی به تیر ماه امسال نشان می دهد، بخشی از سواحل شهرستان های نوشهر، محمود آباد، ساری، بهشهر و گلوگاه تحت تاثیر خشکسالی شدید، بخشی از میان بند نکا، بابل، سوادکوه شمالی به قسمتی از مناطق کوهستانی ساری، سواد کوه، قسمت وسیعی از شهرستان نوشهر، عباس آباد، تنکابن و رامسر، قسمتی از مناطق ساحلی و جلگه‌ای نیمه شرقی استان تحت تاثیر خشکسالی خفیف و متوسط، قسمت کوچکی از کلاردشت و ارتفاعات شرقی استان تحت تاثیر ترسالی ضعیف تا متوسط و در بقیه مناطق در محدوده نرمال بوده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *