خسارت زلزله‌زدگان اردل کی پرداخت می‌شود؟/ اکراه نماینده از پاسخ به پیگیری مطالبات مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شهرستان اردل را به عنوان کانون زلزله در استان چهارمحال و بختیاری معرفی می‌کنند. از سال گذشته تا کنون زلزله‌های این استان با مرکزیت شهرستان اردل بارها تکرار شده است، نخستین زلزله مهر ماه سال گذشته با قدرت ۵.۷ ریشتر چلگرد را لرزاند که به دلیل بالا بودن قدرت، در شهرستان‌های اردل و فارسان نیز خسارت‌هایی را به وجود آورد.

دومین زلزله شهرستان اردل در اسفندماه سال گذشته و سومین زلزله نیز در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری با قدرت ۴ ریشتر رخ داد که منازل بسیاری دچار آسیب شدند، اما با توجه به تحقیقات میدانی خبرنگار این رسانه، تسهیلاتی برای ساخت و بهسازی منازل آسیب‌دیده پرداخت نشده است.

میزان خسارت زلزله اردیبهشت‌ماه ۲۰۵ میلیارد تومان برآورد شد

یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بیشترین زلزله‌ها در مناطق میانکوه، دشتک و آلیکوه بوده و شدت خسارت‌ به قدری بالا بوده که مناطق اطراف را نیز در بر گرفته است.

فرماندار اردل با بیان اینکه ۷۲۱ واحد مسکونی شهری و ۶۹۸ واحد مسکونی روستایی نیازمند تعمیرات است، افزود: تعداد واحدهای تجاری تعمیری شهری و روستایی در این زلزله به ترتیب ۲۲ و ۱۷ واحد است البته علاوه بر تعمیرات، برخی منازل که امکان تعمیر ندارند با منازل جدید عوض می‌شوند.

شکوهی ادامه داد: میزان خسارت زلزله اردیبهشت‌ماه ۲۰۵ میلیارد تومان برآورد شده که اگر با آمار زلزله‌های گذشته جمع شود رقم بالایی می‌شود و تاکنون مبلغی با این عنوان پرداخت نشده است.

در ادامه خبرنگار فارس، وضعیت منازل آسیب‌دیده شهر دشتک از توابع شهرستان اردل را از شهردار این شهر جویا شده است.

۹۰ درصد بافت قدیمی دشتک در زلزله آسیب دید

سیاوش سلیمانی گفت: بافت منازل این شهر اکثرا قدیمی است و ۹۰ درصد آن‌ها در زلزله‌های اخیر آسیب دیده‌اند و حدود ۴۰ الی ۵۰ منزل، دیگر قابل استفاده نیستند.

شهردار دشتک ادامه داد: در برخی منازل دیوارها ترک خورده و یا حتی فروریخته و با وجود اینکه تعیین خسارت‌ها به مدیریت بحران ارسال شده اما هنوز تسهیلاتی برای بهسازی یا بازسازی منازل پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه اهالی که منازلشان تخریب شده است در حال حاضر با اجاره‌نشینی سرپناهی برای خود مهیا کرده‌اند، اظهار داشت: منازل این شهر در معرض خطر بزرگتری هستند چون اگر زلزله بعدی رخ دهد خسارت بیشتری به منازل وارد می‌شود لذا لازم است برای جلوگیری از این خطر عملیات بازسازی یا بهسازی منازل سرعت بگیرد.

زمین سرخون رانشی و منازل پلکانی است

عیسی طهماسبی، شهردار سرخون نیز گفت: توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی شهر سرخون به صورت پلکانی و زمین منطقه رانشی است که اگر فکری برای منازل آسیب‌دیده از زلزله‌های قبلی نشود خسارت بزرگی در راه خواهد بود.

۱۵۰ واحد مسکونی در سرخون آسیب دیده‌اند

شهردار سرخون ادامه داد: آخرین زلزله در اردیبهشت‌ماه سال جاری رخ داد که منازل شهر یک به یک بازدید و میزان خسارت‌ها ارزیابی شد، طبق آمار تعداد ۱۵۰ واحد در زلزله آسیب دیده که ۳ واحد نیاز به تخریب و ساخت مجدد و ما بقی نیاز به ترمیم دارند.

وی افزود: این عملیات نیازمند تسهیلات است که به ستاد بحران استان و به هیئت دولت ارسال شده اما هنوز مبلغی دریافت نشده است.

وی در پایان با بیان اینکه تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد منازل این شهر نوساز هستند، اظهار داشت: آسیب منازل نوساز در حد ترک و شکاف دیوار است که مردم حس می‌کنند آسیب جزئی است در صورتی که ترک یک سانتی‌متری با زلزله بعدی تا ۱۰ سانتی‌متر نیز گسترش می‌یابد و عمر ساختمان را کم می‌کند.

به‌منظور اطلاع از روند پیگیری پرداخت خسارات آسیب‌دیدگان از زلزله در اردل از نماینده این شهرستان در مجلس، خبرنگار فارس یک هفته برای ارتباط با نماینده این حوزه انتخابیه تلاش کرد.

قدرت‌الله حمزه بعد از چندین‌بار تماس تلفنی در خصوص وضعیت پیگیری پرداخت تسهیلات لازم به افراد آسیب‌دیده از زلزله گفت: روند پرداخت تسهیلات در هیئت دولت دنبال می‌شود اما بیشترین خسارت ناشی از سیل و زلزله اخیر در شهرستان کوهرنگ بوده و مناطق شهرستان اردل کمتر دچار آسیب شدند.

ادامه این مکالمه به علت قطعی‌های مکرر تلفن از سمت نماینده مردم شهرستان اردل در مجلس ناقص ماند.

با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و خسارت‌هایی که به منازل مسکونی اردل وارد شده و آن‌ها را آسیب‌پذیرتر کرده است، به نظر می‌رسد پرداخت تسهیلات تعمیر و بهسازی واحدهای مسکونی باید سرعت بگیرد تا از خسارتی به مراتب شدیدتر جلوگیری شود. به تعویق انداختن پرداخت خسارات و تعلل در ایمن‌سازی و مقام‌سازی منازل ممکن است در زلزله‌های بعدی جان اهالی را تهدید کند.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶/ی



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *