اجلاس مدیریت منابع آب در فلات مرکزی ایران، در اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرداری اصفهان، روز شنبه به نقل از سعید امامی اعلام کرد: این اجلاس که دبیری آن را حمیدرضا صفوی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان و از فعالان حوزه آب و محیط زیست بر عهده دارد، با رویکردی علمی در آینده‌ نزدیک برگزار می‌شود.

وی افزود: محیط زیست تالاب و رودخانه، فرونشست، فقه و حقوق آب و مصارف، منابع و دستاوردهای آتی، چهار محور اصلی این رویداد خواهد بود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: مدعوین این برنامه از استادان دانشگاه، متخصصان و مدیران سطح استانی و ملی خواهند بود.

امامی همچنین اظهار داشت: طراحی سلسله گفت‌وگوهای آبی با عنوان “آری یا نه” از دیگر برنامه‌هایی است که با همکاری کنسرسیوم محیط زیست در اصفهان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این برنامه که برای لایه‌های نُخبگانی طراحی شده است از اوایل مهر تا پایان سال جاری در قالب ۱۲ جلسه برگزار و ۱۲ موضوع مهم بصورت مناظره اساتید متخصص بررسی خواهد شد.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان در باره دبیرخانه زاینده‌رود که چندی پیش در این کلانشهر تشکیل شد، گفت: این دبیرخانه پیگیر مطالبات اصفهان از طریق گفت‌وگو و فرهنگ‌سازی است.

امامی ادامه داد: با هدف همگرایی میان نظرات تخصصی، افزایش سواد مردم در باره آب و زاینده‌رود، اجماع بین کارشناسان، حساس سازی جامعه و ترویج فرهنگ گفت‌وگو، برنامه‌های شاخصی از سوی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: رسالت اصلی این دبیرخانه پیگیری مطالبات مربوط به احیای زاینده‌رود از مسیر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر همگرایی در حوزه‌های تخصصی آب زاینده‌رود در سطوح استانی و ملی وجود ندارد و مباحث کارشناسی و علمی در باره این رودخانه فراوان است که خود به مانعی بزرگ برای حل بحران زاینده‌رود تبدیل شده است.

امامی گفت: در سفر اخیر رییس‌ جمهور به اصفهان کوشیدیم تا کلیدواژه‌ها و عوامل اصلی ایجاد بحران زاینده‌رود را در تابلوهای شهری یادآور شویم تا به اطلاع هیات همراه رییس‌ جمهور برسد و انگیزه بیشتری برای حل این بحران ایجاد کند، چنانکه یکی از موانع، همین نظرات غیرکارشناسی است که مساله زاینده‌رود را به بحرانی پیچیده و آشفته تبدیل کرده که حل آن از توان بسیاری افراد خارج است.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر بدلیل اجرای طرح‌های انتقال آب از حوضه آبریز زاینده‌رود به دیگر مناطق  و برداشت‌های غیرقانونی که سبب خشکی این رودخانه شده، تخصیص حقابه‌ها بدرستی صورت نگرفته که در نتیجه آن کشت و کار کشاورزان و تداوم حیات پهنه‌های زیست محیطی استان اصفهان مانند تالاب بین‌المللی گاوخونی با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *