لوله تخلیه سد خاکی «بارده» در سیل آسیب دید/ تداوم عملیات عیب‌یابی تا ۲ روز آینده

مرتضی رحمتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: روستای بارده ۲ بند خاکی یکی با قدمت بیش از ۳۰ سال و یکی نوساز دارد که متأسفانه سد قدیمی در بارندگی‌های اخیر دچار مشکل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بن افزود: این بندخاکی در دهه ۷۰ با ارتفاع ۱۴ متر و طول تاج ۱۶۰ متر با مخزن ۳۵۰ هزار مترمکعبی احداث شد.

وی ادامه ادامه داد: بر اساس دبی طراحی چند ساله سد یک سرریز جانبی سنگی ملاتی برای عبور گل‌ولای و یک لوله تخلیه برای سد تعبیه شده است.

نشست رسوبات ناشی از سیل در لوله تخلیه سد

رحمتی بیان داشت: این سد در سیل اخیر کار خود را انجام داده است و گل‌ولای از طریق سرریز به خارج از مخزن انتقال داده شد اما با توجه به اینکه بارندگی اخیر بارندگی ناگهانی بوده و شدت بارش بین ۵۰ تا ۶۰ لیتر در ساعت تخمین زده شد حجم رسوبات وارد شده در سد بالاتر از ظرفیت طراحی شده بوده که رسوبات در لوله تخلیه نشست کردند.

وی ادامه داد: ورود حجم بالای رسوبات و تخته سنگ‌ها به داخل سد باعث شده که لوله تخلیه از کار بیفتد که علت این اتفاق هنوز مشخص نیست که قطعا شکستگی یا گرفتگی لوله عامل از کارافتادگی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بن با اشاره به اینکه سه برنامه عملیاتی برای راه‌اندازی مجدد لوله تخلیه بندخاکی در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: کمک گرفتن از غواصان برای تخلیه به علت بالا بودن حجم رسوبات به نتیجه نرسید، کارشناسان با پیشنهاد دوم یعنی برداشتن بدنه سد تا عمقی که آب تخلیه شود نیز مخالفت کردند لذا استفاده از پمپ برای تخلیه آب مورد استفاده قرار گرفت.

آغاز فاز سوم عملیات راه‌اندازی لوله تخلیه از ۲۷ مردادماه

رحمتی افزود: ۲ پمپ ۱۰ اینچ از آتش‌نشانی بروجن و شهرداری بن تهیه و در محل مستقر شدند و از ۲۷ مردادماه فاز سوم عملیات راه‌اندازی لوله تخلیه بند خاکی بارده آغاز شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود آب سد تا ۲ روز دیگر تخلیه شود، ادامه داد: تا کنون حجم بسیاری از آب سد تخلیه شده اما هنوز لوله تخلیه پیدا نشده که مشکل اصلی را دریابیم لذا عملیات تخلیه آب همچنان ادامه دارد تا آب کامل تخلیه، لوله پیدا و بعد از دریافت تسهیلات خسارت‌های وارد شده تأمین شود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *