آرامش آبی در کوچه محله‌های همدان

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش چشمگیر نزولات جوی و خشک شدن منابع آبی سدها به خصوص سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب در روزهای اخیر موجب قطعی کامل شبکه و کاهش قابل توجه فشار آب در بسیاری از مناطق شهر همدان شده است.

با این حال اقدام به موقع مسوولان، گروه‌های مردمی، بسیج و سپاه در توزیع گسترده آب مصرفی در بین آحاد مردم ساکن در نقاط مختلف شهر همدان، نگرانی و استرس را در آنان کاهش داده است.

در واقع این وضعیت که البته مورد رضایت مدیریت ارشد استان نیست و ریشه در عدم توجه مسوولان گذشته به نیاز مبرم همدان به تامین آب دارد، بازهم با بسیج همگانی در خدمات رسانی آبی به شهروندان تا حدودی جبران شد.

در واقع مسوولان امروز تاوان ندانم کاری مدیرانی را می‌دهند که در گذشته برنامه ریزی اصولی و کارشناسانه برای این روزهای بی‌آبی اتخاذ نکردند؛ آنها درک این را دارند که مردم از این شرایط ناراضی هستند، چه بسا اعتراض ها را حتی به رانندگان تانکرها و عوامل اجرایی در توزیع آب در سطح محله ها روا داشتند، اما خم به ابرو نیاوردند و با سعه صدر، مشکل را برای حل اساسی، تحمل کردند.

از سوی دیگر طرح توزیع خانه به خانه آب آشامیدنی در مجتمع های مسکونی شهر همدان نیز با محوریت جمعیت هلال احمر درحال اجراست، طرحی که در راستای تامین آب مصرفی مردم و کاهش فشار و استرس به شهروندان برای تامین آب اجرایی شده است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان، طرح توزیع آب آشامیدنی در بین مردم همدان از حدود چهار روز پیش آغاز شده و تا پایان روز گذشته ۲۴۵ هزار بطری آب معدنی ۱.۵ لیتری در شهر توزیع شده است.

با این حال بازهم عده‌ای ناآگاهانه یا از سر عمد سعی کردند طی روزهای اخیر با فضاسازی‌های نادرست در شبکه‌های اجتماعی مردم را به آنچه که بی‌تفاوتی مسوولان می‌خواندند، تحریک کرده و اذهان عمومی را ملتهب و نگران سازند.

استاندار همدان ابتدا در عمل خدمت خالصانه به مردم در مقابل اتفاق پیش آمده را اولویت کاری خود قرار داد تا جایی که هم اکنون در نقاط مختلف شهر به ویژه مناطقی که با قطعی مطلق مواجه هستند، استقرار تانکرهای حامل آب شرب به خوبی هم دیده می‌شود.

بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد که توزیع آب حتی فراتر از نیاز روزمره مردم در حال انجام است و تمامی نقاط سطح شهر از این شرایط برخوردار هستند ضمن اینکه گروه‌های خودجوش مردمی و بسیج نسبت به توزیع آب آشامیدنی بسته‌بندی شده در محله‌هایی که با قطعی مواجه هستند، اقدام کرده‌اند.

حتی همین گروه‌های خودجوش مردمی نیز پل ارتباطی مسوولان و مردم هستند تا ثابت کنند هیچ اراده‌ای نمی‌تواند شکاف بین مردم و نظام ایجاد کرده و از هر فرصتی برای ضربه زدن بهره مند شوند.

در روزهای اخیر شاهد عذرخواهی مسوولان اجرایی استان همدان اعم از نماینده ولی فقیه در استان و استاندار به واسطه شرایط پیش آمده بودیم، هر چند این مشکل ناشی از کوتاهی و کم کاری های گذشته است، دولت خدمتگزار واقع بین و مردمی است و هیچ گاه رفتارهای نمایشی را برای فریب مردم نمی‌پذیرد و در عمل به آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی پایبند است و انتقادها را با جان و دل پذیرفته و به این رویکرد افتخار می‌کند.

این روزهای سخت هم سپری می‌شود و طولی نخواهد کشید که زندگی عادی به شهر باز خواهد گشت و در این بین هوشیاری مردم نسبت به تحرکات عده‌ای فرصت طلب قابل تقدیر است که نشان دهنده عشق و علاقه وافر به ایران اسلامی و این سرزمین مقدس است.

آرامش آبی در کوچه محله‌های همدان

در این بین شب گذشته، گروهی از شهروندان همدانی با حضور در محوطه میدان آرامگاه ابن سینا و محدوده ساختمان فرمانداری با بیان انتقادات و گلایه های خود از شرایط ناشی از کم آبی، خواستار اقدام عاجل برای تامین آب شرب شهر شدند.

فرماندار شهرستان همدان نیز در ادامه میان این گروه از معترضین حاضر شد و مطالبی را در خصوص کمبود و قطعی آب پیش آمده، دلایل آن و اقدامات گسترده درحال انجام برای رفع سریع این مشکل بیان کرد.

استاندار همدان نیز شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی و در گفت وگویی مستقیم با مردم ضمن اشاره به شرایط مرتبط با مشکل خشکسالی و بروز تنش آبی در استان، روند اقدامات انجام شده و تلاش جهادی و همه جانبه دولت و مسئولان برای رفع مشکل و تکمیل ابرپروژه آبرسانی به همدان را تشریح کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد از صبوری و همراهی مردم نجیب همدان به واسطه مشکل پیش آمده قدردانی کرد و اظهار داشت: برخی جریانات خارج نشین به دنبال سوءاستفاده از موضوع و ایجاد تفرقه و نفاق هستند در حالیکه دولت و تمامی مسوولان برای رفع مشکل آب استان مشغول کار و تلاشی شبانه روزی هستند.

وی تاکید کرد: همه توان و ظرفیت استان برای اجرای سریع طرح آبرسانی به شهر بسیج شده است، 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکل کم آبی ناشی از خشکسالی در همدان، گفت: دولت تمامی امکانات و ظرفیت های موجود را برای رفع هرچه سریعتر مشکل کم آبی همدان بسیج کرده است.

حمید رضا حاجی بابایی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت با تمام توان و بسیج تمامی ظرفیت ها و امکانات وارد میدان کار شده و طرح آبرسانی به شهر همدان نیز شتاب خوبی گرفته تا انتقال آب در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

نماینده مردم همدان با اشاره به مشکلات پیش آمده بابت بی آبی برای شهروندان همدانی، گفت: از طرف همه مسئولانی که در رفع مشکل آب همدان قصور و کوتاهی داشته اند از مردم شریف این دیار که سختی ها را تحمل کردند، عذرخواهی می کنم.

در پی کاهش چشمگیر بارندگی و خشکسالی، میزان ذخیره آب سدهای استان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب همدان تمام شده و حتی به صفر رسیده است.همین امر در چند روز اخیر موجب قطع طولانی مدت شبکه آب در شهر همدان شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان، اقدام موثر برای رفع این مشکل است که وزیر نیرو ابتدای هفته جاری در سفر به همدان از افتتاح فاز اول طرح ظرف ۲ تا ۳ هفته اینده خبر داد.

درحال حاضر آبرسانی به محلات شهر از طریق تانکرهای سیار و توزیع بسته های آب آشامیدنی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *