هلال احمر هم برای حل مشکل کم آبی شهر همدان به میدان آمد/ توزیع یک میلیون بطری آب آشامیدنی در شهر

به گزارش خبرنگارایرنا، پیرحسین کولیوند عصر یک‌شنبه در جلسه شورای آب استان همدان که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: جمعیت هلال احمر کشور در کنار مردم همدان است و این اطمینان را می دهیم که تا زمان خروج شهر از شرایط اضطراری و پایداری وضعیت تامین آب، از همه امکانات برای کمک به مردم استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: فعلا برای تامین نیاز مردم شهر همدان، یک میلیون بطری آب آشامیدنی، ۲۰ هزار گالن ۲۰ لیتری و ۵ تانکر هرکدام به ظرفیت پنج هزار لیتر در اختیار استان قرار داده شد که با مدیریت استاندار و فرمانداران در سطح مناطق محروم، روستاها و محلات کم آب توزیع می شود.

کولیوند با اشاره به اینکه ازهمه ظرفیت ها برای خدمت رسانی به مردم همدان استفاده می شود، تصریح کرد: اقدامات استاندار و مسوولان استان همدان برای حل مشکل و تامین آب پایدار بسیار ارزشمند و ستودنی است.

وی با اشاره بهواینکه از ظرفیت خیران نیز برای تامین آب همدان استفاده می شود، خاطرنشان کرد: همدان در کنار این تنش آبی در آستانه اربعین حسینی در مسیر زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) قراردارد که باید علاوه بر تامین آب مردم این شهر آب مورد نیاز زایران را نیز تامین کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: مردم عزیر همدان نگران نباشند آب مورد نیاز آن‌ها را تامین می کنیم و نمی گذاریم در این شرایط اضطراری احساس کاستی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همه مسوولان کشور به کمک همدان می آیند، تاکید کرد: گزارشی از شرایط اضطراری همدان تهیه شده است که به زودی در اختیار رییس جمهور قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

 در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می شود.

به گزارش ایرنا، «علی اکبر محرابیان » وزیر نیرو روز گذشته در جریان سفر به استان همدان  به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: این طرح یک ابر پروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تامین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان و به ویژه سال آبی جاری قرار شد این طرح جزء طرح های ویژه و اولویت دار دولت قرار گیرد وهر چه سریعتر برای تکمیل آن اقدام شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: البته سال گذشته که قرار بر این شد که این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود.

وزیر نیرو با تشریح جزییات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰،  لوله ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه خانه می رسد و به شهر همدان منتقل می شود.

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که این پروژه در ماههای اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیح همه امکانات در کشور و تامین اعتبار سعی شده این طرح در اسرع وقت راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: در بازدید از این طرح و بر اساس گزارش های مهندسان و متخصصان طرح امیدواریم شاهد افتتاح فاز یک آن طی هفته های آینده باشیم و بتوانیم آب همدان رو به طور کامل تامین کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از آب همدان از محل سد اکباتان تامین می شود که به خاطر کاهش بارش ها وضعیت این سد نگران کننده است و بخشی از آب شهر همدان نیز از محل چاهها تامین می شود که با پیگیری های استاندار و نمایندگان مجلس تلاش شده آب این چاهها را افزایش دهیم تا بتوانیم تا آب مورد نیاز مردم تا زمان بهره برداری از این طرح تامین شود.

محرابیان ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد افتتاح این ابر پروژه و خدمت رسانی به مردم همدان و شهرهای مسیر و روستاهای داخل مسیر باشیم.

استاندار همدان نیز اواخر هفته گذشته در بازدید از خط انتقال آب شرب همدان به تصفیه خانه شهید بهشتی دراین خصوص تاکید کرد: مشکل تاریخی آب شرب مردم همدان ظرف ماه‌های آینده یک‌ بار و برای همیشه حل‌ خواهد شد.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: مدیران آب‌ منطقه‌ای و آبفا هرچه سریع‌تر زمان‌بندی دقیقِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان را اطلاع رسانی کنند.

استاندار همدان: مشکل تاریخی آب شرب همدان به زودی و برای همیشه حل خواهد شد

وی اظهار داشت: رکورد مصرف آب استان همدان در روزهای اخیر شکسته شده و ضروری است مردم اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: قطعا با همراهی مردم از این وضعیت مقطعیِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان عبور خواهیم کرد.

قاسمی فرزاد گفت: متاسفانه رکورد مصرف آب استان در روزهای اخیر شکسته شده است، انتطار می‌رود مردم استان بیش‌از پیش، اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند. 

نماینده عالی دولت در استان همدان اظهار داشت: با توجه به تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران طرح آبرسانی شهر همدان در ماه‌های آینده مشکل تاریخی آب شرب مردم،  یک‌بار برای همیشه حل‌ خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، با توجه به تنش و محدود بودن منابع آبی در شهر همدان و بروز مشکلاتی در زمینه تامین آب موردنیاز به دلیل کاهش شدید بارش ها و افت چشمگیر ذخیره سد اکباتان، برنامه‌ زمانبندی مدیریت فشار و توزیع آب در مخازن و شبکه شهری همدان اعلام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی به ویژه درسال جاری و افت سطح ذخایر آبی در استان همدان افزود: با وجود مدیریت فشار آب در طول ماه‌های گذشته، ذخیره سد اکباتان کاهش یافت و اکنون برنامه‌ای برای مدیریت فشار و توزیع آب در شبکه شهری همدان طراحی شده است.

بختیاری اظهار داشت: کاهش حجم ذخایر و پایین رفتن تراز آب سد اکباتان و همچنین  کم شدن میزان آبگیری تصفیه خانه‌های اکباتان و شهید بهشتی موجب شد، مطابق با مصوبات ستاد مدیریت بحران استان، برنامه مدیریت توزیع آب تا اطلاع بعدی به شرح ذیل اعلام شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین گفت: در سه روز گذشته ۱۲ حلقه چاه کشاورزی طی توافق با کشاورزان وارد مدار شده است و این روند تا زمانی که ظرفیت اجاره وجود داشته باشد ادامه دارد.

بختیاری فر با اشاره به پیگیری های استاندار همدان به منظور استفاده از ظرفیت چاه های کشاورزی و جایگزینی این منابع آبی افزود: با همکاری شرکت آب منطقه ای پیگیری ها به منظور اجاره چاه های کشاورزی و تامین آب شرب شهر همدان ادامه دارد.

وی از کاهش ۴۴ درصدی حجم بارندگی و رواناب های حاصله در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: از آنجایی که ۶۵ درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب های سطحی تشکیل می دهند کاهش رواناب ها و به تبع آن کاهش حجم سد موجب افت منابع تامین آب شرب این شهر شد.

به گزارش ایرنا، طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست.این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *