اجرای طرح‌های آبیاری نوین تنها راه نجات سفره‌های زیرزمینی ابرکوه است

علی محمد هوشمند روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دولت هم اکنون برای اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار ۴۰۰ میلیون ریال و طرح های کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض به کشاورزان می‌پردازد، افزود: در چهار دهه گذشته با استفاده از تسهیلات کم بهره و کمک های بلاعوض دولت حدود پنجهزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان ابرکوه را به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز کرده اند.

وی با بیان اینکه ابرکوه یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد است، تصریح کرد: ۴۰ درصد اشتغال مردم این شهرستان دربخش کشاورزی است و بدون مدیریت آب این بخش از اقتصاد شهرستان امکان تداوم نخواهد داشت.

هوشمند خاطرنشان کرد: اجرای آبیاری نوین ، خاموشی چاه های کشاورزی ، تغییر الگوی کشت و هوشمند کردن چاه ها کشاورزی برخی از اقداماتی است که برای مدیریت منابع آب شهرستان انجام شده و  کشاورزان در این زمینه با مدیریت جهاد کشاورزی ، مدیریت توزیع برق و آب منطقه ای همکاری کرده اند.

وی جایگزینی کشت محصولات کم آبخواه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: کشاورزان این شهرستان در اجرای طرح های آبیاری نوین مقام نخست تا سوم استان را در در سال های متمادی کسب کرده اند و با توجه به تداوم ۲۶ سال پدیده خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی ، اجرای این سامانه ها ، راندمان آبیاری را از ۳۵ درصد تا ۸۵ درصد افزایش می دهد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *