۱۰۴ شتابنگار در خراسان رضوی فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن نجات مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد دستگاه‌های فعال شتاب‌نگار در تمامی پهنه استان خراسان رضوی با نصب دستگاههای جدید شتابنگار به ۱۰۴ مورد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در دستگاههای نسل چهار شتابنگار علاوه بر دقت بیشتر، هر زمین لرزه به صورت برخط ثبت و ارسال می شود، گفت: شتابنگارها علاوه بر کاربردهای علمی، تحقیقاتی و محاسباتی که در طراحی سازه ها دارند، با توجه به اندازه گیری شاخصه‌های جنبش نیرومند زمین به واسطه زمین لرزه امکان ثبت بیشینه شتاب، جابجایی زمین و مدت دوام زمین لرزه را دارند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی تصریح کرد: بیشتر شهرها و آبادی های استان خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های لرزه خیزی و زمین ساختی در مجاورت گسل‌های فعال و زمین لرزه ها قرار دارند، بطوریکه اکنون گسل درونه این استان طولانی‌ترین گسل کشور است.

نجات افزود: شاخص‌های جمعیتی و اقتصادی به ویژه در شهر مشهد و سایر شهرهای استان مانند نیشابور، قوچان، گناباد و سبزوار که سابقه وقوع زلزله های تاریخی مهیب و یا تمرکز جمعیت و سرمایه بیشتری در خود دارد، اهمیت فعالیت شبکه شتابنگاری با تعداد دستگاه های زیاد را دوچندان می‌کند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس و پس از مکان‌یابی، نصب شتابنگارها با روش‌های علمی که بیشتر در سطح زمین نصب می شوند، امکان شناسایی سریع بیشترین محل آسیب و تخریب ناشی از زمین لرزه مشخص می‌شود تا نیروهای امدادی و عملیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن به منطقه اعزام شوند.

انتهای پیام/ 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *