مشارکت همگانی برای مقابله با بیابان زایی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر مشارکت همگانی برای مقابله با بیابان زایی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مسعود منصور امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما گفت: حدود ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ما در معرض پدیده بیابانی شدن هستند.

وی با اشاره به ۱۷ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابان زایی و کاهش آثار خشکسالی گفت: دنیا در معرض پدیده‌ای به نام تخریب سرزمین است، در تخریب سرزمین، ارزش و توان اکولوژیکی و اقتصادی خاک کاهش پیدا می‌کند یا از بین می‌رود.
منصور با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون هکتار از عرصه‌های جهان و حدود ۲ میلیارد نفر در معرض تخریب سرزمین قرار می‌گیرند گفت: کشور ما هم در معرض پدیده خشکسالی و شرایط اقلیمی سخت است، و رفتار و نوع استفاده ما از طبیعت هم مزید بر علت و نتیجه اش این شده که شاهد تخریب سرزمین در کل دنیا باشیم.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی، پیشینیه عضویت ایران در این کنوانسیون را یادآور شد و گفت: در نیمه دوم قرن بیستم خشکسالی و مشکلات دیگر زیست محیطی باعث شد سران کشور‌ها در ریو، جمع شوند و راجع به این مسائل بحث کنند و این گردهمایی باعث شکل گیری ۳ کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی، کنوانسیون تنوع زیستی و کنوانسیون تغییر اقلیم شد.
وی ادامه داد: کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی در ۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ به تصویب رسید و به تدریج کشور‌ها عضو آن شدند و تاکنون ۱۹۶ کشور به عضویت این کنوانسیون درآمده اند و
کشور عزیز ما ایران هم خوشبختانه سومین کشوری بود که به این کنوانسیون پیوست و براساس مصوبه سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی بطور رسمی عضو این کنوانسیون شد و به همین مناسبت هر سال در ۱۷ ژوئن که مصادف است با ۲۷ خرداد در کشور ما برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز برگزار می‌شود.
به گفته منصور، به استناد این کنوانسیون، هر کشوری باید یک کارگروه ملی متشکل از دستگاه‌های مربوط، تشکل ها، انجمن‌ها و شخصیت‌های دانشگاهی تشکیل بدهد که در ایران هم این کارگروه شکل گرفته و با حکم رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس این کارگروه است و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم به عنوان مرجع ملی و دبیر این کارگروه منصوب شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حدود ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ما در معرض پدیده بیابانی شدن هستند و متأسفانه ۱۴ میلیون هکتار آن کانون‌های فرسایش بادی هستند و ما آن‌ها را به عنوان کانون‌های بحرانی می‌شناسیم و ۷ میلیون هکتار از این ۱۴ میلیون هکتار را کانون‌های فوق بارانی اطلاق می‌کنیم بدین معنا که می‌توانند محل خیزش گردوغبار با منشأ داخلی باشند.
مسعود منصور با بیان اینکه در مقابله با بیابان زایی، اصل باید بر پیشگیری باشد افزود: بیابان زدایی فرع بر جلوگیری از ایجاد بیابان است و گرد و غبار یکی از معلول‌های بیابانی شدن عرصه‌ها است که کشور ما گرفتار آن است.
وی تصریح کرد: توسعه صنعتی یا کشاورزی بدون پایش و آمایش سرزمین نتایجی دارد که در منابع طبیعی نمود و ظهور پیدا می‌کند بنابر این در راهسازی، توسعه کشاورزی و توسعه صنعتی و … باید به گونه‌ای عمل کنیم که به طبیعت خسارت وارد نشود یا کمتر وارد شود و خسارت وارد شده جبران شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: علی رغم محدودیت‌ها و مشکلاتی که در کشور ما هست تلاش‌های زیادی برای حفظ سرزمین شده است و ما میراث دار بزرگانی هستیم که در حوزه مبارزه با بیابان و هجوم شن‌های روان بیش از ۶۰ سال در این کشور تلاش کردند تا از هجوم شن‌های روان جلوگیری و با تثبیت آن، عرصه‌ها احیا شود.
مسعود منصور یادآور شد: در ۳ یا ۴ دهه پیش، خانه‌ها، جاده‌ها، تأسیسات و اراضی کشاورزی در بسیاری از نقاط کشور با هجوم شن‌های روان مدفون و زندگی و معیشت مردم دچار مشکل می‌شد، اما در مناطقی که عملیات بیابان زایی انجام شد نسبت به قبل، فرسایش بادی ۱۰۰ برابر کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در این سال‌ها ۷ هزار کیلومتر راه که با شن‌های روان مدفون می‌شد تثبیت شده، ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، ۲۳ فرودگاه و هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آهن از هجوم شن‌های روان مصون شده که البته عملیات بیابان زدایی به نسبت وضعیتی که داریم کم است و باید تلاش شود منابع لازم دراختیار قرار بگیرد تا کار سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت مشارکت همه دستگاه‌ها و ارکان حاکمیت در مقابله بیابان زایی گفت: فعالان حوزه صنعت و معدن و خیران باید در آبخیزداری، بیابان زدایی و جنگل کاری مشارکت کنند.
منصور اعلام کرد: پارسال ۸۵ هزار هکتار عرصه بیابانی با مشارکت فعالان حوزه صنعت و معدن تثبیت، ۱۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با کمک فعالان صنعت و معدن و خیران اجرا و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل کاری در قالب بازسازی عرصه‌های تخریب شده ناشی از فعالیت‌های معدنی احیا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *