برداشت بی‌رویه آب، عامل فرونشست زمین در سلطانیه و خرم‌دره است

استاندار زنجان گفت: اصلی‌ترین مشکل موجود برای فرونشست زمین در سلطانیه و خرم‌دره، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محسن افشارچی ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان زنجان به مطالب مطرح شده در مورد فرونشست زمین در دو شهر خرم‌دره و سلطانیه اشاره و اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل موجود برای این فرونشست برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه راه‌کار حل مشکل فرونشست زمین در دو شهر سلطانیه و خرم‌دره برداشت آب از سرمنشاء آب سد کینه‌ورس است که اقداماتی در این مورد انجام شده است، تصریح کرد: کنترل برداشت آب از چاه‌ها هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل فرونشست آب لحظه‌ای ایجاد نشده است، افزود: حل این مشکل نیازمند زمان است که صرفه‌جویی در مصرف آب به حل آن کمک می‌کند.

افشارچی ادامه داد: زنجان جزء معدود استان‌هایی است که با توجه به اهمیت موضوع، رشته نقشه‌برداری دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه صحبت از نرم‌افزار تا وقتی که مشتری نداشته باشد مفید فایده نخواهد بود، تصریح کرد: اهمیت «SDI» بسیار زیاد است چرا که با استفاده از آن فرایند کاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بسیاری از کارها تسهیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه چندین سال است که فقط عبارت «SDI » شنیده می‌شود و کاربری خاصی در دستگاه‌های اجرایی ندارد، ادامه داد: کار خاصی پیش نمی‌رود و هر چه جلوتر می‌رویم مشکلات در این حوزه بیشتر مشخص و آشکار می‌شود. 

استاندار زنجان موضوع فعالیت پروژه پنجره واحد سرمایه‌گذاری را در زنجان یادآور شد و گفت: هر چند مشکل در استفاده از پنجره واحد سرمایه گذاری وجود دارد اینکه آیا احصا شده و هر کدام از دستگاه ها در استفاده از پنجره واحد چند لایه اطلاعات نیاز دارند که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مشخص شدن متولی این کار در این حوزه خاطرنشان کرد: باید تکلیف این موضوع تا چند ماه آینده مشخص شود.

شایان ذکر است، در پایان این جلسه حدود ۱۲ طرح و پروژه برای اجرا تصویب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *