شناسایی ۲۱۰ پهنه فرونشست زمین در کشور

رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری برای ۴۴ پهنه کشور خطر فرونشست را از سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود، گفت: در حال حاضر حدود ۲۱۰ پهنه در کشور شناسایی شده که میزان فرونشست آن از ۶ تا ۴۶ سانتی‌متر در نوسان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه‌برداری در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان زنجان با تاکید بر تسهیل امور مربوط به زیرساخت‌های داده‌ای از جمله SDI نسبت به گذشته اظهار کرد: تکمیل امور مربوط به این حوزه و همچنین سایر حوزه‌ها از جمله پنجره واحد، ضمن کمک به تسهیل امور در همه ابعاد از هدررفت منابع هم پیشگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری به تهیه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نقشه‌برداری برای کشور اشاره و تصریح کرد: این سند برش استانی سالانه هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نقشه‌برداری در مورد توسعه دولت الکترونیک جزو سازمان‌های پیشرو بوده است، ادامه داد: این سازمان بر اساس توافق انجام شده به کشور تاجیکستان خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کند.

جاویدانه با بیان اینکه سازمان نقشه‌برداری برای ۴۴ پهنه کشور خطر فرونشست را از سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۱۰ پهنه در کشور شناسایی شده که میزان فرونشست آن از ۶ تا ۴۶ سانتی‌متر در نوسان است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با اشاره به اینکه شهرهای خرمدره و سلطانیه هم در استان زنجان دچار فرونشست ۱۳ و ۶ سانتی‌متری هستند، ادامه داد: موضوع فرونشست بسیار مهم و حساس است تبعات آن به دلیل تدریجی بودن بدتر از زلزله است.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان سازمان نقشه‌برداری کشور  پنج گیرنده ثابت GNSS دارد، تصریح کرد:: این سامانه‌ها در پایان تابستان سال‌جاری به روزرسانی می‌شود.

جاویدانه با بیان اینکه از ۲۱ شهر استان زنجان سه شهر فاقد نقشه است افزود: با تعاملات صورت گرفته در صورت تامین اعتبار تا پایان سال برای سه شهر سهرود، نیک‌پی و ارمغانخانه نقشه تهیه خواهد شد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰۰ پروژه توسط سازمان نقشه‌برداری کشور نظارت می شود، خاطرنشان کرد: در استان زنجان سه سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان صمت بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در حوزه داده اطلاعات مکانی تخصیص داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *