ابداع روشی نوین برای کاهش آلودگی آب

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار موفق به ابداع روش نوینی برای کاهش و حذف آلاینده‌ها از آب شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، واله عرب‌زاده در حاشیه نخستین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» با بیان اینکه کمبود آب امروزه یکی از چالش‌های پیش رو جهان است گفت: برای جبران کمبود آب به‌ویژه در کشور ایران ناچار به حفظ منابع آبی موجود هستیم که طبیعتاً یکی از بهترین راهکارها کاهش و حذف آلاینده‌های آبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار افزود: منشأ ایجاد این آلاینده‌ها می‌تواند از سموم کشاورزی گرفته تا آلودگی مربوط به صنایع مختلف باشد. تیم هسته پژوهشی این دانشگاه برای حذف این آلاینده‌ها به سراغ ارائه روش نوین و کم هزینه برای کاهش آلودگی آب رفته است.

وی توضیح داد: در روش نوین و کم هزینه برای کاهش آلودگی آب، جاذب‌هایی بر پایه ترکیبات طبیعی مانند بنتونیت، کیتوسان و کربن را همراه با نانوذرات فلزی مانند آهن صفر که قابلیت حذف آلاینده‌های آلی و معدنی را دارد، تهیه می‌کنیم و با آب‌های آلوده ترکیب می‌کنیم.

این پژوهشگر راندمان و سرعت بالا، کاربرد ساده و مؤثر، تولید نکردن لجن و امکان احیای ماده جاذب و سازگاری با محیط زیست را از مزیت‌های روش تحقیقاتی پژوهش خود عنوان کرد و افزود: تهیه این نانوجاذب‌ها و ارزیابی کارایی آنها از اهداف کوتاه مدت پژوهش بوده است و ارزیابی نتایج در مقیاس نیمه صنعتی و سپس صنعتی می‌تواند از اهداف بلندمدت این پژوهش باشد. در این صورت شرایط بهینه روب نمونه‌های واقعی بررسی و شاخص کیفیت آب و راندمان حذف در آب‌های آلوده مورد توجه قرار می‌گیرد.

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق از هشتم تا یازدهم خرداد ۱۴۰۱ در مصلای تهران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *