سه سناریو برای نجات دام‌ها در بحران خشکسالی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: احداث حوضچه شنای گاومیش، استقرار مه پاش و کوچ دامداران سه سناریوی در نظر گرفته شده برای نجات دام‌ها در بحران خشکسالی خوزستان است.

خدارحم امیری زاده با بیان اینکه برنامه کشت تابستانه کما فی سابق طبق الگوی کشت تعریف شده و هماهنگ شده با سازمان آب و برق است، اظهار کرد: در حوضه‌های مارون، کارون و دز کشت‌های کم آب‌بر معرفی شده است اما در حوضه کرخه تمام کشت‌ها به جز کشت‌های دائمی همچنان با ممنوعیت روبرو هستند.

وی افزود: به کشاورزان پیشنهاد شده محصولات کم آب‌بری که سال‌های گذشته نیز تجربه کشت آن‌ها را دارند  مانند کنجد، حبوبات، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای کشت کنند.

امیری زاده به برنامه‌ریزی برای اجرای ۳ سناریو برای جلوگیری از تلفات دامی در حوضه کرخه که با بحران بی‌آبی روبرو هستند اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از این سناریوها احداث حوضچه شنای گاومیش است که پارسال نیز با همین برنامه‌ریزی توانستیم بحران را پشت ‌سر بگذاریم.

به گزارش ایسنا به نقل از جهاد کشاورزی خوزستان، وی تصریح کرد: در این راستا در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و شادگان حوضچه‌های شنای گاومیش احداث می‌شود.

امیری زاده با بیان اینکه تاکنون ۶۰ استخر لایروبی و یا احداث شده است، ادامه داد: عملیات احداث حوضچه شنای گاومیش در اهواز و حمیدیه به اتمام رسیده و ۱۰ دستگاه بیل مکانیکی در هویزه و دشت آزادگان در حال کار هستند و پیش بینی می شود تا پایان هفته جاری احداث این استخرها نیز به پایان برسد.

وی دومین سناریو را استقرار مه پاش‌ها در جایگاه‌های دام عنوان کرد و گفت: با تفاهم نامه‌هایی که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت جهت استقرار مه پاش‌ها داشته‌ایم ۶ اکیپ در شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه و بستان مشغول به کار هستند. همچنین طی یکی دو روز آینده بسیج نیز جهت استقرار مه پاش‌ها به یاری ما خواهد آمد و برنامه‌ریزی شده طی مدت ۲۰ روز مه پاش‌ها در جایگاه‌های دام مستقر شوند.

بیمه رایگان ۱۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین در حوضه کرخه

امیری زاده با اشاره به بیمه رایگان ۱۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین در حوضه کرخه افزود: در صورتی که دو سناریوی مذکور جوابگوی بحران پیش آمده نباشد، سناریوی سوم یعنی کوج دامداران به مناطقی که از وضعیت آبی بهتری برخوردار باشند، اجرا خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هزینه هر دستگاه مه پاش ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و این دستگاه‌ها به صورت کاملا علمی و استفاده شده در دامداری‌های صنعتی هستند، اظهار کرد: از دامداران درخواست می‌شود در حفظ و استفاده بهینه از دستگاه‌های مه پاش کمال دقت را داشته باشند.

وی به روزهای پایانی برداشت گندم نیز گریزی زد و گفت: در حالی که تعهد خرید گندم استان از سوی وزارت  جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی پیش آمده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ یک میلیون تن بود اما تاکنون یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

امیری زاده ادامه داد: میزان تولید گندم در استان تاکنون یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن و خرید گندم بذری نیز ۵۰ هزار تن بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: با پایان برداشت کلزا ۷۸ هزار تن کلزا خریداری شد. همچنین ۳۴۰ هزار تن چغندرقند نیز از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون از کشاورزان خریداری شده است و برداشت این محصول همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *