آلودگی هوای همدان رکورد زد، پس چرا تعطیل نشد؟

در حالی امروز همدانی ها در ادارات و دانشگاه ها با تأخیر دو ساعته حاضر شدند که شاخص آلودگی هوای همدان از مرز ۱۰۰۰ میکروگرم عبور کرده و به شرایط بسیار خطرناک و بحرانی رسیده است.

به گزارش ایسنا، امروز تمام مدارس، ادارات و دانشگاه های استان های غربی همچون کرمانشاه، کردستان و ایلام با شاخص آلودگی ۵۰۰ تعطیل بودند و لرستانی ها که مشابه همدانی ها با تأخیر دو ساعته در ادارات و دانشگاه حضور یافتند، با تصمیم استاندارشان از ساعت ۱۲ به منازلشان بازگشتند، همچون تهرانی ها و البرزی ها.

و اما وقتی از مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان علت این امر را جویا شدیم و اینکه چرا تصمیمات اتخاذ شده در همدان مشابه استان های غربی نیست، پاسخ داد: برای تعطیلی استان در شرایط آلودگی، رنج آلودگی و مدت زمان پایداری آن باید مورد بررسی قرار گیرد و براساس آن تصمیم گیری می شود نه سنجش لحظه ای.

علیمردان طالبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر استان با بررسی شرایط خود و طبق دستورالعمل ابلاغی که مثلاً برای تطعیلی ادارات مجاز به صدور مجوز تأخیر دوساعته است، تصمیمات لازم را اتخاذ می کند.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل، استاندار هر استان باید برای اعلام شرایط اضطراری و تعطیلی ها با بررسی وضعیت ۲۴ ساعت آینده با معاون اول رئیس جمهور هماهنگ کند.

طالبی درباره اینکه استان های غربی امروز را تعطیل اعلام کردند و ادارات استان های تهران و البرز نیز با شاخص ۳۸۰ از ساعت ۱۲ تعطیل شدند، پاسخ داد: در استان تهران افراد برای نقل و انتقال به محیط کاری باید ساعت ها در فضای باز، ترافیک و برخورد با سایر آلاینده ها بمانند، استان های غربی نیز رنج آلودگی بالایی دارند.

وی تصریح کرد: براساس اختیاری که کارگروه آلودگی هوای استان دارد و طبق دستورالعمل برای تعطیلی ادارات تصمیم گیری می شود به طوریکه امروز ساعت ۱۴ جلسه کمیته اضطراری داریم و تصیمات آتی در آنجا اتخاذ می شود.

طالبی با اشاره به تعطیلی کلیه مقاطع تحصیلی استان در بعدازظهر امروز، مطرح کرد: هواشناسی باید پیش بینی های لازم برای وضعیت آلودگی استان را داشته باشد تا طبق آن بتوانیم تصمیمات لازم را بگیریم.

وی یادآور شد: براساس بررسی موارد از سایت‌های مختلف وضعیت آلودگی هوا را برای ۲۴ ساعت آینده پیش بینی کرده بودیم و می دانستیم که آلودگی می آید اما نمی دانستیم شاخص کیفی هوا از ۱۰۰(در روز گذشته) به ۱۰۰۰ میکروگرم می رسد.

طالبی ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم مدارس در نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل اما امتحانات دایر باشد، ادارات با دو ساعت تأخیر آغاز به کار کند چراکه در این صورت ترافیک به حداقل و تردد به کمترین زمان می رسد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا تا ساعت ۸:۳۰ امروز (۳ خرداد)، هوای شهر کرمانشاه با عدد شاخص ۵۰۰ در وضعیت بحران، قهوه‌ای و خطرناک قرار دارد. امروز ادارات، مدارس و دانشگاه‌های استان کرمانشاه تعطیل است.

لرستان هم که امروز با تأخیر دو ساعته اداراتشان آغاز به کار کرد اما صبح مدیرکل مدیریت بحران لرستان اعلام کرد که به دلیل آلودگی هوا ادارات استان از ساعت ۱۲ امروز تعطیل شد.

وضعیت هوای پنج شهر استان کردستان نیز در وضعیت خطرناک قرار دارد و امروز ادارات، مدارس و دانشگاه های این استان تعطیل است.

در پایان باید به مدیران استان همدان اعلام کرد که براساس موارد موجود در سایت ها نمی توان برای مردم یک استان تصمیم گرفت، تصمیمات باید پشتوانه علمی داشته باشد، حتی اگر به استناد سایت هم بخواهیم استانی را تعطیل کنیم، به طور قطع و یقین ما هم که در زمره استان های غربی جای داریم، باید تصمیمات متحدی برایشان اعمال شود. کما اینکه شاخص آلودگی ما از آنها هم بیشتر اعلام شده است و بنا به گفته کارشناسان غلظت آلودگی تا ظهر به اوج خود می رسد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *