نخعی: روش‌های آبیاری نوین هدر رفت آب در حوزه کشاورزی را کاهش می‌دهد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: استفاده از روش های آبیاری نوین مانند آبیاری های زیر سطحی یکی از راهکارهایی است که در دنیا برای مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی تجربه شده و نتیجه موفقیت آمیزی نیز داشته است.

مصطفی نخعی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشاورزی، بیان کرد: بر اساس آمارها حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در سطح کشور در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه بنظر می رسد آن ارزش افزوده ای را که مصرف این حجم بالایی از آب در حوزه کشاورزی باید برای کشور ایجاد کند را ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم مصرف بالای آب در حوزه کشاورزی همچنان وابستگی های جدی به خارج از کشور داریم. انتظار می رفت که با حجم بالای آبی که در این حوزه به مصرف می رسد، حداقل در خیلی از محصولات استراتژیک کشور به یک استقلالی دسترسی پیدا می کردیم ولی امروز در بسیاری از محصولات استراتژیک ما وارد کننده هستیم، به عنوان مثال در صنعت طیور ما در بخش زیادی از زنجیره تولید وابسته به خارج هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در بحث تامین خوراک طیور که به حوزه کشاورزی باز می گردد ما همچنان به خارج وابسته هستیم و کشوری که در محصولات استراتژیک کشاورزی وارد کننده باشد نمی تواند از استقلال سخن بگوید. باید در محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی به یک خودکفایی برسیم.

باید بهره وری از آب در حوزه کشاورزی افزایش یابد

نماینده مردم سربیشه و نهبندان تاکید کرد: امروز همه می دانند که آب زیادی در حوزه کشاورزی به هدر می رود، طبعیتا ما باید به این سمت حرکت کنیم که بهره وری آب در حوزه کشاورزی را افزایش دهیم. استفاده از روش های آبیاری نوین مانند آبیاری های زیر سطحی یکی از راهکارهایی است که در دنیا برای مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی تجربه شده و نتیجه موفقیت آمیزی نیز داشته است. استفاده از این روش های نوین در حوزه کشاورزی می تواند نقش چشمگیری در کاهش هدر رفت آب در حوزه کشاورزی ایفا کند.

نخعی در پایان گفت: باید روش های نوین آبیاری و مکانیزه شدن کشاورزی را با جدیت دنبال کنیم. از سوی دیگر این خرده مالکانی که در حوزه زمین های کشاورزی وجود داشته و خیلی هم اقتصادی نیست، باید مدیریت شود. مادامی که ما نتوانیم این  خرده مالکی را تغییر داده و الگوی کشت متناسب با هر منطقه را تعیین کنیم، توفیقی در حوزه کشاورزی پیدا نخواهیم کرد و هدر رفت آب در این حوزه نیز بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *