کاهش ۳۱ درصدی بارش‌های نهاوند نسبت به بلندمدت

مدیر امور آب نهاوند از کاهش ۳۱ درصدی بارش‌های این شهرستان نسبت به میانگین بلندمدت و وضعیت هشدار در این شهرستان خبر داد.

اکبر دهقانی اظهار کرد: میزان بارش‌های فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۱۴ و نیم درصدی بارش باران در این شهرستان دارد.

وی بر ممنوعیت آبیاری کشت‌های دیم یا آبی از طریق پمپاژ آب از رودخانه تاکید کرد و افزود: برای مدیریت منابع آب در شهرستان باید جلوی کشت دوم محصولات کشاورزی گرفته شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: این میزان بارش در شهرستان نسبت به میانگین بلندمدت ۳۱ و نیم درصد کاهش داشته که وضعیت هشدار را نشان می‌دهد.

وی به اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب شهرستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸۰ حلقه چاه غیرمجاز را در شهرستان مطابق با قانون پلمب کردیم و امسال نیز به صورت جدی به دنبال جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز هستیم.

مدیر امور آب نهاوند نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی و صنعتی را از برنامه‌های جدی این مجموعه برشمرد و تاکید کرد: سال گذشته تعدادی از چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند شدند و امسال نیز ۱۸۰ کنتور خریداری شده که آماده نصب است.

دهقانی با اشاره به جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی در شهرستان، یادآوری کرد: با توجه به کاهش منابع آب یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی است که در این رابطه جلساتی با جهاد کشاورزی برگزار و راهکارهای لازم اندیشیده شده است.

وی به ممنوعیت آبیاری کشت‌های دیم یا آبی از طریق پمپاژ آب از رودخانه تاکید کرد و گفت: مدیریت منابع آب نهاوند هیچ مجوزی برای پمپاژ از رودخانه و آب‌های سطحی صادر نکرده و در صورت مشاهده و گزارش هرگونه پمپاژ از رودخانه نسبت به توقیف ادوات اقدام و خسارت و تبعات قانونی آن متوجه مالکان آن‌ها خواهد بود.

مدیر امور آب نهاوند در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری دادستان شهرستان و هم‌چنین مغایرت با قانون توزیع عادلانه آب هرگونه کشت پاییزی و کشت بهاره از طریق پمپاژ آب سطحی تخلف بوده و به شدت با آن برخورد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *