سیلاب ۵۳ میلیارد ریال به تاسیسات آب گناباد خسارت وارد کرد

رییس اداره آب و فاضلاب گناباد گفت: سیلاب روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در این شهرستان، ۵۳ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات و خط انتقال آب شرب گناباد وارد کرد و موجب قطعی و افت فشار آب در برخی از مناطق شد.

جواد سالاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی رخ دادن سیل خسارات و مشکلاتی برای شبکه توزیع و انتقال آب به خصوص در شهر گناباد وارد شد که گروههای عملیاتی و بحران اداره آب و فاضلاب این شهرستان وارد عمل شدند و طی عملیات و تلاش شبانه‌روزی نسبت به رفع آنها اقدام کردند.

وی ادامه داد: شکستگی خط انتقال ۴۰۰ فایبر گلاس و خط انتقال ۳۰۰ آزبست شبکه توزیع آب و همچنین ورود حجم زیادی از گل و لای به همراه  سیل به منهول‌های آب و فاضلاب از جمله خسارات سیل در گناباد بوده است که در بررسی اولیه کارشناسان میزان خسارات وارده ۵۳ میلیارد ریال برآورد شد.

رییس اداره آب و فاضلاب گناباد گفت: شکستگی‌های فوق و قطع ارتباط بخش‌هایی از شهر با مخزن اصلی باعث شد که حدود ۲۰ درصد از مشترکان آب شهر گناباد در قالب چهار بخش این شهر با ۳۶۵ خانوار و یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در بخش شرقی تا قصبه شهر و نوغاب با افت فشار و یا قطعی آب مواجه شوند.

سالاری افزود: در فاصله رفع مشکل قطعی آب در گناباد، توزیع آب بصورت تانکری و توسط چهار تانکر سیار انجام شد که تعداد دو تانکر از ظرفیت این اداره و دو تانکر نیز از ادارات آب و فاضلاب تربت‌حیدریه و بجستان به این شهرستان اعزام شدند.

 وی اظهار داشت: بیشترین آسیب‌ها به شبکه آب‌رسانی نیز  در شهرستان گناباد رخ داده است و هم‌اکنون با اقدامات انجام شده جریان آب شرب در گناباد بطور کامل برقرار شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۳۵ کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد فرسوده و نیازمند اصلاح و بازسازی فوری است.

بارش شدید باران و تگرگ روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری موجب وقوع دو مورد سیلاب در گناباد شد و حجم زیاد رواناب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت کرده و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی گناباد و بخشی از مناطقی مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت، قصبه شهر و غیره شد و خسارتهای زیادی به بخشهای کشاورزی و دامداری این شهرستان وارد کرد.

اداره هواشناسی گناباد میزان بارندگی در مناطق مختلف این شهرستان را طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بین ۱۸ تا ۳۸ میلیمتر عنوان کرده است. 

آب مورد نیاز مناطق شهری از ۲۲ حلقه چاه عمیق  و آب شرب مورد نیاز ۷۵ روستای تحت پوشش نیز از ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می‌شود.

همچنین آب و فاضلاب گناباد با دارا بودن عمیق‌ترین چاه‌های آب شرب استان خراسان رضوی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهر کاخک و بهره‌گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ، وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۴۸ هزار مشترک چهار نقطه شهری گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۷۵ روستا با جمعیت روستایی ۳۳ هزار نفر و ۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهری را عهده دار است.

امور آب و فاضلاب گناباد دارای  ۶۸۹ کیلومتر شبکه توزیع و  ۵۰۸ کیلومتر خط انتقال آب است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *